L'Ajuntament d'Olesa de Montserrat valora positivament l'ús de l'aplicació "Línia Verda" per part de la ciutadania
La Regidoria d'Espai Públic i Equipaments destaca l'eficàcia de l'aplicació "Línia Verda" en la comunicació d'incidències a l'espai públic, amb un increment significatiu en la participació ciutadana des de la seva implementació.
L'Ajuntament d'Olesa de Montserrat destaca l'eficàcia de l'aplicació "Línia Verda" en la comunicació d'incidències a l'espai públic, amb un increment significatiu en la participació ciutadana des de la seva implementació.
Al llarg dels anys, s'ha observat un augment notable en l'ús de l'aplicació. Quan va entrar en servei l'aplicació, al 2015, es van registrar 1.282 incidències, mentre que el 2024 aquesta xifra va ascendir a 3.084. Aquest increment es deu, en part, a l'evolució tecnològica i a una major familiarització de la població amb les eines digitals. El regidor d'Espai Públic i Equipaments, Raül Asensio, ha assenyalat que "el resultat és molt satisfactori. L'aplicació ha facilitat una comunicació més fluida entre la ciutadania i el departament".
Pel que fa a la tipologia d'incidències rebudes durant el 2024, el 65% (1.995) corresponen directament al Departament d’Espai Públic i Equipaments i les altres es deriven cap a altres departaments. Les voreres i calçades encapçalen la llista amb 385 notificacions, seguides de temes vinculats a edificis municipals, parcs i jardins o l'enllumenat públic. Asensio assenyala que "el poble és vell, i el manteniment requereix una inversió constant", com demostren els 95.000 euros dedicats aquest any a millores de voreres.
En termes de resolució, el 2024 es van tancar 1.748 incidències, la qual cosa representa un 57% del total registrat. El temps mitjà de resolució se situa en 33 dies. No obstant, 1.336 incidències romanen pendents degut a limitacions de pressupost, processos jurídics o manca de mitjans. Des del departament s'estableix un ordre de priorització per evitar afectacions superior o que comportin un risc per a la ciutadania. El regidor reconeix que "el volum de feina és molt elevat" i demana "paciència i comprensió als veïns".
Des de la Regidoria d'Espai Públic i Equipaments es fa una crida a la ciutadania perquè continuï utilitzant l'aplicació "Línia Verda" per comunicar qualsevol incidència. Tanmateix, Asensio insisteix en la necessitat de promoure un civisme actiu per reduir problemes recurrents com els actes vandàlics o l’abandó d’objectes voluminosos: "La millor eina seria no haver de reparar tant; cal cuidar el poble com si fos la pròpia casa".
Una aplicació referent
La Línia Verda és una aplicació mòbil gratuïta, implantada a Olesa de Montserrat des del 2015, que permet als ciutadans reportar incidències urbanes de manera georeferenciada i anònima. Aquesta eina s’ha consolidat com un referent en la participació ciutadana a Catalunya, facilitant la detecció ràpida de problemes com ara desperfectes en infraestructures, enllumenat o neteja. La seva evolució tecnològica i l’augment d’usuaris després de la pandèmia han reforçat el seu paper en la gestió municipal.
Aquesta participació és essencial per mantenir i millorar els espais públics del municipi. L'aplicació està disponible de manera gratuïta per a dispositius Android i iOS.