30/05/22

L'Ajuntament d'Olesa engega una nova campanya per promoure una bona convivència ciutadana

Sota el lema "Compartim Olesa. Fem-ho Bé!" l'Ajuntament vol conscienciar de la importància de tenir cura del mobiliari urbà, mantenir neta la via pública o respectar els descans del veïnat, entre d'altres.

Image
Cartell Campanya Compartim Olesa Fem-ho bé

"Compartim Olesa. Fem-ho Bé" és el lema de la nova campanya de civisme i convivència impulsada per l'Ajuntament d'Olesa, i que es va presentar públicament aquest dissabte en el marc de la Mostra d'entitats. L'objectiu és lluitar contra accions incíviques que perjudiquen la bona convivència ciutadana, cercant la complicitat i la col·laboració dels olesans i les olesanes. D'aquesta manera es vol aconseguir tenir una Olesa més neta, agradable i segura.

Respectar el descans del veïnat, llençar les deixalles als contenidors correctes i respectar les normes de circulació són alguns dels eixos sobre els quals gira la campanya "compartim Olesa. Fem-ho Bé". El lema parteix d'un joc de paraules que es va presentar a les xarxes socials dies abans de llençar la campanya: "Si quan es diu A es fa B, s'ha de dir B perquè es faci A. I si es diu A i es fa Bé?". Amb aquest missatge es vol aconseguir que la ciutadania sigui conscient que depèn de tots i totes mantenir una Olesa neta, segura i cívica. 

L’alcalde d’Olesa, Miquel Riera, ha destacat que el que es pretén és "fer molta pedagogia per aconseguir que la ciutadania prengui consciència de la importància de tenir cura d'allò que és públic, que és de tots i tots i que s'ha de cuidar. Si tenim sentiment de comunitat, de cuidar el que és compartit, també millorarà la convivència".

I és que l’Ajuntament d’Olesa ha de destinar molts diners a reposar, reparar o arranjar accions incíviques o vandàliques, concretament uns 100.000 € en el darrer any. Cada any s'ha de fer reposició de jardineres i de mobiliari urbà malmès, com papereres, bancs, cartelleres, elements de parcs i jardins. També s'ha de fer neteja de grafits, de deixalles que es llencen on no toca o reposar de contenidors cremats. Només en renovació de contenidors es gasten més de 30.000 euros a l’any. I en neteja de grafits la despesa anual supera el 35.500 euros l'any. "Tot això genera una despesa molt alta, gairebé 500.000 euros per mandat, i que són diners que es podrien destinar a fer moltes coses, noves inversions, nous equipaments".  

Precisament, la campanya es va presentar dissabte instal·lant a la Mostra d’Entitats uns plafons amb fotografies que mostren actes incívics com contenidors desbordats de deixalles i runes, contenidors cremats o plafons trencats, amb la informació del cost que representa arranjar totes aquestes accions incíviques. Aquests plafons estan instal·lats ara a l'entrada de l'edifici de l'Ajuntament i aniran voltant per diferents edificis municipals.

 

Fer pedagogia entre els més petits

Durant la Mostra d'entitats també es van repartir uns punts de llibre i unes xapes amb les imatges que il·lustren la campanya. Precisament, les il·lustracions es basen en contes infantils, com ara "La Rínxols d'Or i els tres ossos", que anima a respectar el descans veïnal; "La rateta que escombrava l'escaleta", que aconsella deixar les deixalles als contenidors, o "El flautista d'Hamelin", que circula en patinet i recorda que s'han de respectar les normes de circulació. A través d'aquests elements tan reconeixibles per als infants es pretén arribar també a les famílies. La campanya ha estat ideada per la dissenyadora gràfica Montse Farré, i les il·lustracions són obra de Núria Colom.

La campanya de conscienciació incidirà en diferents accions comunicatives al llarg de l'any. durant l'estiu, es remarcarà la necessitat d'evitar el soroll nocturn per respectar el descans veïnal fent més incidència en les terrasses de bars i restaurants i en els "botellons". Les accions comunicatives i de sensibilització aniran acompanyades d'un control més elevat a càrrec de la Policia Local, que primer farà un avís i després imposarà les sancions que corresponguin si no es compleix la normativa.