Olesa commemora el Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores

Una parada informativa ha atès avui, al Mercat Municipal, les inquietuds de les persones i ha informat sobre els beneficis del consum responsable. També s'han repartit bosses entre la clientela.

Image
Parada informativa al Mercat Municipal pel Dia Internacional de les Persones Consumidores 2025

Parada informativa al Mercat Municipal pel Dia Internacional de les Persones Consumidores 2025

Cada 15 de març se celebra el Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores, declarat per les Nacions Unides l'any 1983 per visualitzar els drets que assisteixen les persones consumidorers i usuàries. Es va triar aquesta data perquè el 15 de març de 1962 el llavors president dels Estats Units, John F. Kennedy, va pronunciar un discurs davant el Congrés en què, per primera vegada, es va donar importància a la figura del consumidor com un element fonamental dins del procés productiu i es va reconèixer la seva rellevància política, instant a les institucions públiques a prendre mesures per protegir els seus drets. Com és habitual, Olesa commemora aquesta data amb una parada informativa, enguany instal·lada al mercat Municipal, en la qual s'ha ofert informació  i s'han repartit bosses commemoratives entre la clientela. 

El consum responsable implica tenir en compte els impactes ambientals, ètics i socials de les nostres decisions a l'hora de comprar. Un dels aspectes importants del consum responsable és la promoció del consum local i de proximitat. Donar suport als comerços del municipi no només contribueix a dinamitzar l'economia local, sinó que també redueix l'empremta ecològica associada al transport i conservació de productes de llarga distància. 

Així mateix, per als organismes que vetllen pels drets dels consumidors, és fonamental saber identificar els diferents impulsos que es reben a través de la publicitat. Evitar la compra impulsiva i prioritzar la qualitat sobre la quantitat són aspectes clau per a un consum responsable. 

En els últims anys s'ha avançat molt en la protecció de les persones consumidores mitjançant l'establiment de lleis i la prestació de serveis d'assessorament i educació. El consumidor té drets bàsics que inclouen el dret a la seguretat, a la informació, a la participació i a la reparació en cas de danys. 

A Olesa, l'Oficina Municipal d'Informació al consumidor (OMIC) és el servei que vetlla pels drets de les persones consumidores. Així ho ha destacat el regidor de Promoció Econòmica, Domènec Paloma, que ha detallat que els temes sobre els quals hi ha més consultes acostumen a ser serveis d'asseguradores, comerç electrònic o reparacions de vehicles. Sobretot, ha dit el regidor, "l'OMIC assessora sobre com s'han de fer les reclamacions".

Audio file

L'OMIC d'Olesa

Des de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) s’ofereixen els següents serveis:

  • Assessorament, orientació i informació a les persones consumidores sobre els seus drets i deures i sobre les formes d’exercir-los.
  • Anàlisi, gestió i tramitació de consultes, queixes i reclamacions i denúncies.
  • Mediacions per trobar una solució a una reclamació concreta.
  • Distribució i difusió de material informatiu (campanyes d’informació tant a les persones consumidores com a empresaris i professionals).
  • Xerrades i campanyes d’informació i educació a les persones consumidores.
  • Informació als establiments del municipi en relació als seus drets i obligacions en matèria de consum.

Qui pot adreçar-se a l’OMIC?

Ciutadans i ciutadanes empadronats a Olesa de Montserrat; persones no empadronades a Olesa de Montserrat que hagin adquirit productes, béns o serveis en establiments situats al municipi, i autònoms i microempreses quan la problemàtica sigui amb empreses prestadores de serveis bàsics i serveis de tracte continu (llum, aigua, gas, telecomunicacions, serveis bancaris o assegurances). 

Quins són els temes que tracta l'OMIC?

Totes les qüestions relacionades amb la compra de béns i de productes i la utilització de serveis com ara:

  • Compra de productes en establiments comercials, on line, venda a distància,  fora d’establiment mercantil...
  • Serveis a les persones
  • Serveis d’assistència tècnica
  • Compra i reparació de vehicles
  • Prestació de serveis a domicili (paletes, pintors, fusters, llauners, ....)
  • Assegurances
  • Serveis bancaris
  • Serveis bàsics (aigua, gas, electricitat, telecomunicacions...)
  • Serveis turístics (hotels, agències de viatges, companyies aèries...)
  • Altres

Horari de l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor:

  • Els dijous de 15 a 19 h
  • Darrer dijous de cada mes, de 10 h a 14 h (excepte festius i mes d'agost)

Cal demanar cita prèvia enviant un correu electrònic a consum@olesademontserrat.cat, trucant al 937780050 Opció 3 (Promoció Econòmica) o a través del tràmit específic de la carpeta Tràmits del web municipal.)

Lloc: Carrer Ample, 25, Edifici Cal Rapissa

Últimes notícies

Image
Olesa reforça el compromís amb la salut pública a través de la Xarxa de Ciutats Saludables

Imatge d'una de les caminades del programa "Olesa, fem salut"

Image
Parada informativa al Mercat Municipal pel Dia Internacional de les Persones Consumidores 2025

Parada informativa al Mercat Municipal pel Dia Internacional de les Persones Consumidores 2025

Image
Foto_presentaciolaportals_120325

Acte de presentació a Montserrat de La Portals del Mil·lenari, amb els organitzadors i alcaldes i regidors dels 7 municipis que hi participen

Image
Foto_visquemajuntament_110325

Foto de grup dels primers alumnes participants al "Visquem l'Ajuntament" 2025

Image
3a edició de l’Oli Trail a Olesa

Un moment de la cursa de la 3a edició de l’Oli Trail a Olesa. Fotografia de Daniel Meumann