L'obertura de l'autovia B-40, a finals d'any, donarà impuls a la promoció industrial d'Olesa

Amb aquest convenciment, els darrers anys l’Ajuntament d’Olesa ha treballat per millorar la situació dels polígons industrials del municipi, per fer-los atractius per a la instal·lació d’empreses.

Image
Vista aèria del Polígon Industrial de Can Singla

El regidor de Promoció Econòmica de l’Ajuntament d’Olesa, Didac Solà, ha remarcat la gran oportunitat que suposarà per a l’impuls industrial del municipi l’entrada en funcionament del tram Viladecavalls-Olesa de l’autovia B-40, presumiblement a finals d’aquest any 2023. Solà ha destacat que, amb aquest convenciment de premissa, els darrers anys l’Ajuntament d’Olesa ha treballat per millorar la situació i la infraestructura dels polígons industrials del municipi, amb l’objectiu de fer-los atractius per a la instal·lació d’empreses. El nou Pla d’ordenació urbanística municipal (POUM) ha estat cabdal per garantir la situació jurídica dels polígons, però també s’han fet actuacions per millorar-ne l’accessibilitat i els serveis.

Didac Solà ha explicat que de les converses mantingudes entre l’Ajuntament d’Olesa amb CECOT i industrials es desprèn que moltes empreses de la zona del Vallès Occidental, “molt saturada d’indústria”, poden veure Olesa com un lloc ideal per instal·lar-s’hi un cop entri en funcionament la B-40. I és que, obert el tram Olesa-Viladecavalls, la connexió amb Terrassa serà total, amb un trajecte d’uns deu minuts.

Amb aquestes bones perspectives, fa temps que l’Ajuntament d’Olesa treballa en l’impuls i millora dels polígons, en un projecte global sota la marca d’”Olesa Industrial”.

Una de les accions més importants ha vingut de la mà del nou POUM, que no crea empreses ni infraestructures, però sí estableix les condicions adequades per reactivar l’economia i acaba amb el caos en el teixit industrial i la inseguretat jurídica generat pel Pla General d’Ordenació Urbana de 1993.

En aquest sentit, el POUM posi fi a la inseguretat jurídica que hi havia anteriorment a través de l’ordenació dels polígons industrials i de serveis, propugnant la millora de l’accessibilitat i afavorint-ne la productivitat.

A més, el POUM repensa els sectors de serveis al costat de la carretera C-55 per fer més atractiva la façana d’Olesa. En aquest sentit, preveu dos sectors de serveis: comerços i restauració. El document també potencia la diversificació d’usos industrials, per afavorir la instal·lació de noves empreses i incorpora la franja de sòl entre la via dels FGC i la C-55 a l’Eixample amb l’objectiu de crear una àrea d’equipaments, serveis i comerç.

Altres accions impulsades per l’Ajuntament han estat la cerca d'una solució als problemes en el servei elèctric al polígon La Flora, que dificultaven la instal·lació d’algunes empreses (arran la urbanització de Cal Candi, els promotors han tirat la línea Abrera–Cal Candi per poder portar energia superior a la necessària a la urbanització i l'excedent es podrà negociar per fer-ne us a Olesa, inclosa la Flora), portar fins als polígons la fibra òptica o afavorir la creació de l’Associació Industrial d’Olesa (ASINOL).

L’Ajuntament d’Olesa també està reclamant fermament a la Generalitat la finalització de les connexions dels diferents polígons industrials d’Olesa amb la C-55 i la futura autovia B-40.

Impulsades totes aquestes millores i iniciatives, què pot oferir Olesa en l’àmbit industrial? El regidor de Promoció Econòmica ho té clar: “Olesa de Montserrat està molt ben connectada, a 30 quilòmetres del port i de l’aeroport i molt a prop de vies importants com l’AP2 i l’A2”.

Per a Didac Solà, Olesa és ideal per a l’empresa auxiliar, “indústria de valor afegit com ara enginyeries, empreses de manteniment o de construcció de maquinària entre altres i per empreses i companyies de grans dimensions prioritaritariament el polígon de la carretera d’Esparreguera”.

Una de les eines cabdals en la promoció industrial del municipi és el portal web Olesa Industrial, que ofereix informació de com són i quines empreses hi ha a cada polígon industrial i, sobretot, detalla quins espais disponibles hi ha actualment. El portal Olesa Industrial, juntament amb campanyes a les xarxes socials i directament a APIs industrials, són accions que l’Ajuntament d’Olesa també està fent per atraure noves empreses al municipi, comptant amb el suport de la Diputació de Barcelona.

El portal Olesa Industrial es pot visitar a l’adreça www.olesaindustrial.cat

L’autovia B-40, un projecte planificat als anys 60

L’autovia B-40 es va planificar el 1966 com un dels grans vials concèntrics –cinturons– per a l’expansió metropolitana de Barcelona (d’aquí el nom de Quart cinturó) havia d’unir Vilafranca amb Mataró. Foment, però, va eliminar el 1998 el tram de Granollers a Sant Celoni pel seu impacte en el Parc Natural del Montseny i el traçat es va subdividir en els trams Abrera-Terrassa i Terrassa-Granollers. A hores d’ara, però, però, només hi ha set quilòmetres en funcionament entre Abrera i Granollers.

Les obres del tram Viladecavalls-Olesa de Montserrat, amb un trajecte de 6,2 quilòmetres d’autovia, van començar fa més de deu anys i si no hi ha cap imprevist, haurien de finalitzar a finals d’any, segons va anunciar als Premis Cambra 2022 el secretari general d’Infraestructures. Amb la finalització d’aquest tram intermedi es farà realitat tot el recorregut entre Terrassa i Abrera, que té en servei des del 2010 els extrems Olesa-Abrera i Terrassa-Viladecavalls.

En els darrers anys, han estat moltes les accions fetes pels ajuntaments afectats reclamant la finalització de la B-40, que facilitarà la connexió ràpida i directa d’Olesa amb el Vallès.