19/02/24

L'Ajuntament reclama que es prioritzi la connexió amb Montserrat en el projecte de les Vies Blaves

L'Ajuntament d'Olesa de Montserrat reclama que es continuï el projecte de les Vies Blaves pel ramal del Llobregat per connectar dos pols turístics catalans: Barcelona i la muntanya de Montserrat.

Image
Vistes al riu Llobregat i la Colònia Sedó

Imatge aèria del tram del riu Llobregat 

La setmana passada, l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat es va reunir amb la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona per conèixer l'estat del projecte de les Vies Blaves, una infraestructura de camins per a vianants i ciclistes que transcorre paral·lela a les lleres dels rius Llobregat, Anoia i Cardener. Actualment, aquest recorregut, que comença al Prat de Llobregat, arriba fins a Martorell, des d'on hauria de connectar amb el Camí del riu d'Olesa. El disseny de les Vies Blaves es du a terme mitjançant el Pla director urbanístic (PDU) i una comissió de seguiment amb representants de la Generalitat, de la Diputació i de l’equip redactor coordina els treballs.

El regidor de Planejament urbanístic de l'Ajuntament, Marc Serradó, ha lamentat que durant la trobada amb la Diputació de Barcelona se'ls va informar que es prioritzarà l'execució dels camins que transcorren pels afluents de l'Anoia i el Cardaner, que es faran aquest mandat, relegant l'inici dels treballs del Llobregat fins al 2027. El regidor d'Urbanisme manifesta el seu enuig davant "la falta de lògica a l'hora de prioritzar la connexió entre dos pols turístics catalans com són Barcelona i la muntanya de Montserrat".

Audio file

Les Vies Blaves, entre les urbanitzacions del Mas de les Aigües i Casa Blanca, no passaran al costat de la llera del riu Llobregat i es farà un tram paral·lel a la C-55 en un voladís. Per aquest motiu, aquest tram el projecten conjuntament la Generalitat i la Diputació de Barcelona. El regidor de Planejament Urbanístic, Marc Serradó, es va reunir amb responsables de la Generalitat que van assegurar que la Generalitat aprofitarà les obres de renovació i millora del tram d'aquesta carretera entre Olesa i Collbató, previstes pel 2025, per construir la infraestructura. Aquesta passarel·la comptarà amb una pantalla acústica per garantir la intimitat i protegir de la contaminació acústica a les cases adjacents. La Generalitat es va comprometre a fer un estudi acústic durant el mes de febrer de 2024 que permetrà determinar les característiques d'aquesta mesura de protecció. Marc Serradó ha destacat "la importància que el projecte de les Vies Blaves té per Olesa pel que fa a territori, paisatge i turisme" però ha apuntat que el tram "s'ha de fer amb les màximes garanties per al veïnat".

Audio file

El recorregut plantejat no agrada als veïns i veïnes de les urbanitzacions afectades, que han manifestat la seva preocupació pel projecte. L'Ajuntament d'Olesa de Montserrat ha mantingut i continua mantenint reunions amb el veïnat del Mas de les Aigües i Casa Blanca per mantenir-los informats sobre l'avanç del projecte. En aquest sentit, Serradó expressa el desacord de l'Ajuntament davant el traçat pel qual ha optat l'equip redactor, ja que "causa un fort impacte al veïnat de la zona i es perd l'oportunitat de posar en valor el meandre del riu Llobregat".

Audio file

Una oportunitat per recuperar el patrimoni

A part de la revalorització dels meandres i l'entorn natural del riu Llobregat, el projecte de les Vies Blaves suposa una gran oportunitat per recuperar un element clau de la història i el patrimoni industrial olesà: el pont de la Palanca. Aquesta construcció va quedar destrossada després de les catastròfiques riuades del 1971. La Diputació s'ha compromès a treballar en la recuperació de la Palanca de manera totalment independent al recorregut, anunciant l'inici de les obres pel 2026. Marc Serradó ho veu com a "una bona notícia per a Olesa, Esparreguera i per la Colònia Sedó, que podrà veure un impuls en la seva activitat econòmica".

Audio file

El projecte conegut com a Vies Blaves és una infraestructura impulsada l'any 2015 per la Diputació de Barcelona, formada per 306 quilòmetres de camins per a vianants i ciclistes que transcorre paral·lela a les lleres dels rius Llobregat, Anoia i Cardener, i que suposarà una inversió de 45 milions d'euros a càrrec de la Diputació. Aquest recorregut transcorre 10 km pel terme municipal d'Olesa de Montserrat en el que actualment coneixem com a "Camí del riu", que es va iniciar el 2016, gràcies a un projecte desenvolupat per l'Ajuntament, però va quedar aturat. Des d'aleshores, el consistori olesà continua reclamant una inversió que permeti acabar de connectar la capital catalana amb Montserrat.