Resum del Ple ordinari del mes de gener

Un punt destacat va ser modificació de la taxa per l’ocupació de terrenys d’ús públic amb taules i cadires que comporta la suspensió temporal de la taxa fins al mes de juny. També es van aprovar definitivament les ordenances de circulació i de tinença d'animals.

Image
Resum del Ple ordinari del mes de gener

El Ple de l’Ajuntament d’Olesa ha aprovat una modificació de la taxa per l’ocupació de terrenys d’ús públic amb taules i cadires que comporta la suspensió temporal de la taxa fins al mes de juny. Amb aquesta acció, i d’altres que es volen impulsar, l’Ajuntament pretén donar suport al sector de la restauració, un dels que més està patint l’impacte de les restriccions imposades durant les diferents onades de la pandèmia per la covid-19.

 

Va ser aquest un dels punts destacats de l’ordre del dia del Ple ordinari de gener,  celebrat aquest dijous al vespre, i durant el qual també es van aprovar definitivament dues ordenances municipals: la de control, protecció i tinença d’animals; i la de vianants i vehicles. Altres temes tractats i aprovats van ser l’aprovació de les addendes de pròrroga dels convenis que fan possible l’existència de l’Oficina Local d’Habitatge; la modificació del contracte de gestió del servei de recollida de residus i neteja viària; i la verificació del text refós de la modificació del Pla Parcial de Cal Candi. En el Ple celebrat dijous també es va donar coneixement de la renúncia al càrrec del regidor de la CUP Marc Guevara.

 

La sessió plenària va arrencar amb un prec de l’Alcalde, Miquel Riera, adreçat a la ciutadania, a qui va demanar “prudència” i un estricte compliment de les mesures de restricció contra la covid-19, “per intentar aplanar la corba del contagis en aquesta tercera onada”. Segons Riera, tot i la baixada de la taxa de contagis a Olesa, “les ucis dels hospitals continuen molt plenes i per això hem de mantenir aquesta actitud de prudència el màxim de temps possible i minimitzar el nombre d’interaccions socials”.

 

Tot seguit, l’Alcalde va demanar un minut de silenci en record a l’exalcalde Enric Térmens, que va morir el passat 7 de gener.

 

Suspensió temporal de la taxa d’ocupació de la via pública amb taules i cadires

 

El Ple de l’Ajuntament va aprovar aquest dijous, amb el vot unànime de tots els grups municipals, la suspensió temporal fins al mes de juny de la taxa per l'ocupació de terrenys d'ús públic amb taules i cadires amb finalitat lucrativa. No és el primer cop que se suspèn la taxa, ja que, amb l’esclat de la pandèmia i les restriccions a bars i restaurants pel que fa a l’aforament permès, l’any passat l’Ajuntament ja va suspendre la taxa corresponent a 2020, tal i com va recordar el  regidor de Promoció Econòmica, Dídac Solà, que va afegir que aquesta mesura es va sumar a d’altres adreçats al comerç local, com ara el paquet d’ajuts per valor de 120.000€ o la redistribució de l’espai de terrasses.

 

Segons va detallar el regidor, amb l’arribada de la tercera onada de la pandèmia, i amb unes restriccions que imposa límits d’horaris i aforament al sector de la restauració, s’ha decidit suspendre la taxa temporalment fins al mes de juny, amb la voluntat de valorar aleshores si cal o no allargar aquesta mesura, que no eximeix, va remarcar, que bars i restaurants facin la petició oficial d’ocupació de la via pública amb taules i cadires.

 

Des de la CUP, el regidor Marc Serradó va assegurar que el seu grup comparteix la iniciativa de l’Equip de Govern, però també va reclamar un paquet d’accions per al sector de la restauració en general “i no només per als que tenen  terrassa”. Per fer possible aquest paquet d’accions, Serradó va proposar fer ús del romanent de tresoreria de l’Ajuntament. També va recordar la petició de la CUP ja feta l’any passat que l’espai de més ocupat per les terrasses arran la redistribució feta (per possibilitar no perdre clients sense incrementar percentatge d’aforament) “es torni a recuperar per a la ciutadania quan la situació es normalitzi”.

 

El regidor de Ciutadans, Carlos Navia, va coincidir a demanar més ajuts per a tot el sector en general, i també va reclamar que “no esperem al juny per veure si cal allargar la mesura de la suspensió de la taxa. A l’abril ja ho podem valorar”.

 

Des d'ERC, la regidora Marola Cantarell també va apostar perquè l’ajuntament faci “ajuts més valents per ajudar tot el comerç afectat per les restriccions, i no només els restaurants amb terrassa”. Cantarell va aprofitar per recordar que és la Generalitat “qui més ajudes està oferint”, en comparació amb les del govern central.

 

A aquests comentaris, el regidor de Promoció Econòmica, Dídac solà, va explicar que també s’està treballant a nivell comercial per impulsar el sector del comerç, amb incís a Olesa en el de l’alimentació. Per la seva banda, l’alcalde va afegir que de moment s’aprova la suspensió temporal de la taxa de terrasses “perquè és la mesura que es pot prendre ara”, i que serà quan se sàpiga amb quin romanent compta l’ajuntament quan l’Equip de Govern podrà reunir-se amb la resta de grups “per decidir quines són les millors mesures i ajudes a tirar endavant i sobretot que siguin fàcils de tramitar”.

 

Ja al torn de portaveus, el regidor de Junts per Catalunya, Domènec Paloma, i membre de l’Equip de Govern, va donar suport a la proposta “donat el moment excepcional que estem vivint per la pandèmia”.

 

El regidor del PSC, Fernando Vicente, també va donar suport a la proposta, assegurant que el seu grup “donarà suport a l’Equip de Govern en tot allò que suposi millorar la vida dels olesans i les olesanes” i que, quan se sàpiga el romanent, “ja discutirem el paquet de mesures a tirar endavant”.

 

La suspensió temporal de la taxa d’ocupació de la via pública amb taules i cadires es va aprovar amb el vot favorable unànime de Bloc Olesà, PSC, ERC, Ciutadans, CUP i Junts per Catalunya.

 

Fiscalització prèvia limitada de requisits bàsics

 

També relacionat amb l’àmbit econòmic, el Ple municipal va aprovar aquest dijous l’establiment del règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia de les despeses i obligacions de l’Ajuntament i de les entitats del seu sector públic subjectes a funció interventora. Es tracta d’una mesura que garanteix i reforça el control econòmic-pressupostari i el paper de la funció interventora de les entitats locals.

Hi van votar a favor tots els grups excepte la CUP, que s’hi va abstenir.

 

Aprovació de les addendes de pròrroga dels convenis per a l’Oficina Local d’Habitatge (OLH)

 

Tots els grups municipals van aprovar al darrer Ple per unanimitat les addendes de pròrroga dels convenis de col·laboració entre l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i l’Ajuntament d’Olesa relatius a l’Oficina Local d’Habitatge (OLH) i al Programa de mediació per al lloguer social per a l’any 2021. En el cas de l’Oficina Local d’Habitatge el conveni estableix una aportació d’una mica més de 28.000€ i de 4.500€ en el cas del Programa de mediació per al lloguer social.

 

El regidor d'Habitatge, Jordi Martínez, va reiterar la preocupació de la seva regidoria per la situació de l’accés a l’habitatge, una situació cada cop més complicada atenent al constant increment de sol·licituds d’ajuts al lloguer tramitades per l’OLH: de les 360 tramitades el 2019, es va passar a 420 tramitades l’any passat. I sovint, va recordar, moltes persones amb dret a ajut es queden sense per la manca de dotació suficient. Per aquesta raó va reclamar més ajudes per part de la Generalitat i l’estat. Jordi Martínez també va recordar que l’existència de l’OLH facilita, precisament, que la ciutadania no s’hagi de desplaçar fora d’Olesa per tramitar ajuts i altres expedients relatius a habitatge.

 

El regidor de la CUP, Marc Serradó, va compartir la queixa del regidor d’Habitatge pel que fa al fet que els ajuntaments “estiguem obligats a fer front a l’emergència habitacional”, així com la felicitació per l’existència a Olesa d’una oficina d’habitatge local. Malgrat això, segons Serradó, “hem de fer que funcioni encara millor”, per exemple impulsant més, va dir, la rehabilitació d’habitatges. El regidor de la CUP va reclamar un nou cens d'habitatges buits (el darrer és del 2015), i va qüestionar quines accions s’han realitzat des de l’Equip de Govern per a la incorporació de més habitatges a la borsa de lloguer social, entre d’altres.

 

Sobre això, el regidor d’Habitatge, Jordi Martínez, va recordar que l’Ajuntament ha impulsat vàries campanyes per incrementar la borsa de lloguer social, si bé “és un tema complicat”. També va recordar que la Generalitat ha impulsat a Olesa la creació de promocions de lloguer social, amb l’adquisició d’uns blocs de pisos i amb la futura promoció, per part de l’Incasòl, d’una nova promoció en uns terrenys cedits per l’Ajuntament. També va assegurant que s’està negociant amb una entitat del tercer sector l’adquisició d’un bloc de pisos propietat d’un fons d’inversió al carrer de Pau Casals per a que esdevingui de lloguer social.

 

Al torn de portaveus, el regidor de Junts per Catalunya, Domènec Paloma, va remarcar que els convenis amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya “permeten oferir un servei més proper a la ciutadania en l’àmbit de l’habitatge”, fet pel qual considerava important aprovar les addendes.

 

El regidor de Ciutadans, José Maria Paniello, també va destacar com a molt positiva l’existència de l’OLH, si bé va reclamar “més informació”, sobretot als gestors de finques, sobre ajuts a la rehabilitació.

 

Des del PSC, el regidor Fernando Vicente també va assegurar que l’OLH “fa molt  bona feina” i per aquesta raó va defensar les aprovacions de les addendes.

 

L’acord va ser aprovat amb el vot positiu de tots els grups municipals.

 

Aprovació definitiva ordenança municipal de vianants i vehicles

 

El Ple municipal va aprovar definitivament dijous la modificació de l’Ordenança municipal de circulació de vianants i vehicles, que desplega les competències que l’ajuntament té atribuïdes en matèria de trànsit, circulació i estacionament de vehicles, i seguretat viària. La modificació es va aprovar inicialment al Ple d’octubre, i naixia sobretot de les noves instruccions de la Direcció General de Trànsit per regular els anomenats vehicles de mobilitat personal (VMP) com ara patinets elèctrics. I aprofitant que es modificava l’ordenança per incloure aquests VMP es van introduir altres canvis, sempre sota la premissa d’apostar per una ciutat més per als vianants que no pas per als vehicles.

 

Entre els canvis introduïts destaca, en l’apartat referent als vehicles de transport de mercaderies perilloses, que els vehicles de gran tonatge tindran prohibida la circulació pel nucli urbà (sí als polígons). Precisament, l’ordenança no s’ha pogut aprovar definitivament fins aquest mes de gener arran l’al·legació presentada per Mercadona en referència a aquest canvi, al·legació que ha estat denegada.

 

Quant a la regulació dels VMP, s’estableix que no poden circular per les voreres o espais de vianants i l’obligatorietat de dur casc, llum i elements reflectants.

 

A més, s’estableix que el límit de velocitat per a totes els vehicles dins el nucli urbà serà de 30 km/h, i no de 50 km/h com era fins ara, per bé que ja hi havia diferents zones del municipi amb límit de 30. Als carrers de plataforma única la velocitat màxima és de 20 km/h i de 10 km/h a l’illa de vianants del nucli antic.

 

Tots els grups municipals van celebrar el rebuig a l’al·legació de Mercadona, excepte la regidora de Ciutadans, Vanesa Carrasco, que va assegurar no entendre per què es prohibeix al municipi l’entrada de tràilers “quan no és una cosa que ens estigui afectant”. Carrasco també va insinuar que l’Equip de Govern havia “colat” la desestimació de l’al·legació de Mercadona junt amb l’aprovació definitiva de l’ordenança per evitar que es votés per separat. Sobre això, el Secretari municipal va explicar a la regidora que, per normativa, s’ha de desestimar l’al·legació i donar per aprovada l’ordenança en el mateix punt de l’ordre del dia.

 

Per la seva banda, l’alcalde, Miquel Riera, va afirmar que la mesura de prohibir l’entrada de vehicles de gran tonatge al nucli urbà “és una mesura que prenen moltes ciutats i municipis per una qüestió de seguretat i contaminació”.

 

La nova l’Ordenança municipal de circulació de vianants i vehicles es va aprovar amb el vot favorable de Bloc Olesà, PSC, ERC i Junts per Catalunya i l’abstenció de Ciutadans i la CUP.

 

Aprovació definitiva de l’Ordenança municipal de tinença d’animals

 

Una altra ordenança municipal que aquest dijous va quedar aprovada definitivament va ser la de control, protecció i tinença d’animals, després d’estimar total o parcialment un 90% de les al·legacions presentades per INTER CIDS (operadores jurídicos por los animales).

 

El regidor de Medi Ambient, Ivan Carreira, va recordar que l’aprovació inicial es va fer al Ple del mes de setembre principalment per corregir la tipificació de les sancions de l’ordenança, que fins ara feia que es poguessin imposar multes molt elevades, que si bé s’ajustaven a dret l’Ajuntament ha considerat que podien arribar a ser injustes. Per aquesta raó es va crear una comissió formada pels diferents grups municipals per modificar l’ordenança no només pel que fa a les sancions, sinó també per ajustar i millorar i clarificar jurídicament alguns articles.

 

Alguns regidors, com Carlos Fernández, del PSC i José maría Paniello, de Ciutadans, van apuntar que encara es podrien a ver acceptat més al·legacions de les presentades per INTER CIDS, si bé tots els grups van valorar el resultat final de l’ordenança.

 

El punt es va aprovar amb el vot favorable de Bloc Olesà, PSC, ERC i Junts per Catalunya i l’abstenció de Ciutadans i la CUP.

 

Verificació del text refós de la modificació del Pla Parcial de Cal Candi

 

El Ple de l’Ajuntament ha aprovat la verificació del text refós de la modificació puntual número 1 del Pla Parcial de Cal Candi que incorpora les prescripcions tècniques indicades en l’acord de la Comissió Territorial d’Urbanisme de Barcelona de data 21 de desembre de 2020.

 

L’alcalde, Miquel Riera, va recordar que va ser el mes de maig que la modificació es va aprovar inicialment, una modificació que responia es va tirar endavant per incorporar al planejament vigent les condicions recollides a un conveni urbanístic aprovat pel Ple municipal el maig de 2019, i que suposen una millora en el projecte de Cal Candi pel que fa al benefici per al municipi, ja que es guanya una disposició més cèntrica de les zona verdes. Al mes de setembre el Ple va aprovar provisionalment la modificación, i va enviar l’acord  a la Comissió d’Urbanisme de Barcelona, que li ha donat el vistiplau definitiu amb una petita prescripció per incorporar al text definitiu.

 

El Pla General d’Ordenació Urbana (PGOU) vigent encara, aprovat el 1993, va ser el que va convertir els terrenys de Cal Candi en urbanitzables, i ja al 2002, l’Ajuntament va aprovar el Pla Parcial presentat per la propietat. El 2006 la propietat va presentar el projecte de reparcel·lació (posada en comú dels terrenys del sector i repartició equitativa d’aquests en funció de la participació de cada propietari), que inicialment va aprovar l’Ajuntament però que després va anul·lar, arran un recurs presentat pel Bloc Olesà, aleshores a l’oposició. Davant això, la propietat va engegar una batalla legal contra l’Ajuntament. Els tribunals, però, van donar la raó el 2009 als propietaris de Cal Candi, que van poder registrar les finques resultants del projecte de reparcel·lació i assegurar els drets adquirits.

 

Amb un drets adquirits des d’aleshores per part dels propietaris dels terrenys, l’Ajuntament es va veure amb les mans lligades per aturar el projecte, ja que l’única via que podria aturar-lo, expropiar els 116.000 m2 del sector, hagués tingut un cost d’entre 40 i 80 milions d’euros, i representaria la fallida econòmica del municipi. Per aquesta raó, l’opció que va prendre l’Ajuntament va ser la d’intentar millorar el Pla Parcial amb un conveni amb la propietat que, entre d’altres, aconsegueix la creació d’una gran zona verda central al sector i la creació d’una comissió tècnica, integrada per tècnics municipals i de la propietat, que vetllarà per la bona consecució de les obres iniciades el jun de l’any passat.

 

Gràcies a l’acord amb la propietat, en comptes de zones verdes residuals, es crea una gran zona verda central de més de 7.000 m2 que permet conservar la zona boscosa actual. A més, s’elimina l’obligació contemplada al Pla General vigent segons la qual l’Ajuntament havia d’assumir el 25% del cost d’explanació de la futura ronda nord (que representa uns 340.000€). Alhora, el conveni recull la creació d’una comissió tècnica de seguiment que vetllarà per la qualitat de les obres, integrada per tècnics municipals i tècnics de la Junta de Compensació. També preserva sòl públic per a 88 habitatges d’interès social,  19.961 m2 de espais lliures i 13.206 m2 per a equipament públic.

 

Tot i que els termes del conveni s’han incorporat al nou POUM abans de la seva aprovació provisional, es va considerar necessari també fer la tramitació d’una modificació puntual de l’actual Pla General, per evitar que el conveni caduqués en el cas que l’aprovació definitiva del nou POUM s’allargui en el temps.

 

La verificació del text refós de la modificació puntual número 1 del Pla Parcial de Cal Candi es va aprovar amb el vot favorable del Bloc Olesà, PSC, Ciutadans i Junts per Catalunya i l’abstenció d’ERC i CUP.

 

Modificació del contracte de recollida de residus i neteja viària

 

Un dels punts destacats del Ple del mes de gener va ser l'aprovació de la modificació del contracte de gestió de residus i neteja viària. Es va aprovar amb els vots favorables de l'equip de govern del Bloc Olesà i Junts per Catalunya. La resta: PSC, ERC, Ciutadans i CUP s'hi van abstenir.

 

La modificació consisteix en una ampliació del contracte que l'Ajuntament té amb l'empresa Fomento de Construcciones y Contratas Medio Ambiente SA per un import de més de 370.000 € fins a la fi del contracte, l’agost de 2024. A més d’una reestructuració del servei, servirà per poder comprar contenidors i poder fer reposicions dels mateixos. Es tracta de l'ampliació d’un 2'69%, per un import total de 372.067 € que es distribuirà de la següent manera: per aquest 2021 un total de poc més de 95.000 €, el 2022 i el 2023 gairebé 104.000 € cada exercici i el 2024, 69.000 €.

 

El regidor de Medi Ambient, Ivan Carreira, va explicar que la motivació principal per fer l'ampliació és la necessitat de compra de contenidors com a conseqüència que, durant els primers anys del contracte amb Fomento, el municipi va patir un episodi de vandalisme consistent en la crema de contenidors i que ha fet que, en poc més de tres anys, s'acabi el volum de recanvi de contenidors previst al contracte. Carreria va remarcar que això ha produït problemes en la gestió de les bateries de contenidors que calia abordar i que també ha calgut fer una reestructuració del servei.

 

A més a més, també s'ha aprofitat per fer una redistribució de serveis, ja que s'han detectat problemes com l'abandonament de residus voluminosos o el repàs de desbordaments a les àrees de contenidors.

 

Tots els grups de l'oposició es van queixar que, malgrat s'havia ampliat la informació durant el Ple arran de les preguntes fetes pels grups municipals, aquesta documentació no s'havia pogut analitzar al detall al no estar inclosa a l'expedient, segons va criticar Marc Serradó, de la CUP.

 

El regidor de Ciutadans, Carlos Navia, va qüestionar que la manca de contenidors sigui només pels actes vandàlics, atenent que “hi ha molts desbordaments en els contenidors de matèria orgànica i aquests no es van cremar”. Per Navia, la solució hagués passat per acordar amb l’empresa incrementar la freqüència de recollida dels residus.

 

Des d’ERC, el regidor, Jordi Parent, va apuntar que l’informe que justificava l’ampliació dibuixava un escenari d’incivisme i vandalisme molt greu a Olesa, que qüestionava que “sigui fidel a la realitat”, sobretot perquè no s’havia posat en marxa cap iniciativa per abordar-ho. Per Parent, el problema, a més de l’incivisme, potser ha estat per “una mala planificació del pressupost del contracte i les necessitats en matèria de gestió de residus”. A més, sobre els residus voluminosos, Parent va proposar que una mesura seria facilitar que els olesans i olesanes poguessin fer diversos viatges a la deixalleria en un dia.

 

Pel PSC, aquesta ampliació del contracte significa que l’equip de govern reconeix que hi ha un problema en la gestió de residus. El regidor, Carlos Fernández, va dir que caldria revisar com s’està fent el control d’execució del contracte perquè “el problema de desbordaments, per exemple, no és nou d’ara”.

 

L’alcalde, Miquel Riera, va afirmar que en breu es convocaria una reunió del grup de treball de residus amb tota la informació de la proposta, treballada des de l’equip que fa el control al contracte i que ha proposat el seguit de millores que calia implementar i que s’han recollit a l’ampliació del contracte. 

 

El regidor de Medi Ambient, Ivan Carreira, va explicar que ja fa mesos que s’hi treballa per millorar el tema dels desbordaments: servei de cartró comercial en el qual s’han fet modificacions, canvi en la recollida de voluminosos, o una prova pilot de recollida de vidre comercial per evitar desbordaments en aquests contenidors.

 

La modificació del contracte es va aprovar amb el vot favorable de Bloc Olesà i Junts per Catalunya i l’abstenció de la resta de grups.

 

Renúncia al càrrec del regidor de la CUP Marc Guevara

 

Finalment, durant el Ple es va fer la presa de coneixement de la renúncia al càrrec del regidor de la CUP Marc Guevara.

 

Guevara la refusar la invitació de l’Alcalde d’adreçar unes darreres paraules al Ple. Miquel Riera sí va voler agrair la tasca realitzada pel regidor de la ACUP des de l’inici de la legislatura.

Últimes notícies

Image
Cartell de l'exposició del centenari de l'Escola Arts i Oficis

Cartell de l'exposició del centenari de l'Escola Arts i Oficis

Image
Participants a una de les sortides guiades organitzades pel Departament d'Espai Públic el 2024

Participants a una de les sortides guiades organitzades pel Departament d'Espai Públic el 2024

Image
Reis de l'Orient a la Cavalcada 2025 a la plaça de Catalunya.

SSMM els Reis d'Orient arribant a l'escenari de la plaça de Catalunya durant la Cavalcada 2025.

Image
Fotografia de les obres d'accessibilitat del camp de futbol municipal

Fotografia de les obres d'accessibilitat del camp de futbol municipal