Resum del Ple ordinari del mes de desembre

El punt més destacat va ser l'aprovació de l'adjudicació del nou contracte de neteja dels edificis i dependències municipals. El contracte, de quatre anys de durada, té un import de 5’7 milions d’euros.

Image
Resum del Ple ordinari del mes de desembre

El Ple de l’Ajuntament d’Olesa ha aprovat l’adjudicació del contracte del servei de neteja dels edificis i dependències municipals, un dels més importants de l’Ajuntament. El contracte s’ha adjudicat a la mateixa empresa que ja desenvolupava el servei fins ara, Òptima Facility Services S.L., després d’haver estat la que ha obtingut millor puntuació de totes les presentades. El contracte, de quatre anys de durada, té un import de 5’7 milions d’euros. Hi van votar a favor el Bloc Olesà, PSC, Ciutadans i Junts per Catalunya. ERC i la CUP s’hi van abstenir.

 

Abans d’aprovar l’adjudicació del contracte, el Ple celebrat aquest dimarts al vespre, el darrer del 2020, va aprovar també una pròrroga per un mes de l’actual contracte del servei de neteja dels edificis municipals.

 

Sobre aquesta pròrroga, el regidor d’Espai Públic i Equipaments, Ivan Carreira, va explicar que el fet que el nou contracte d’aquest servei estigués subjecte a regulació harmonitzada, és a dir, sotmès a les directrius europees de contractació pública, havia provocat que hi hagués un termini de 15 dies hàbils, un cop feta l’adjudicació, per tal de poder aclarir qualsevol dubte per part de les empreses licitadores que no han resultat adjudicatàries. Per tant, com que el nou contracte no entrarà en vigor fins l’1 de febrer de 2021, i per poder garantir el servei de neteja d’equipaments municipals, es portava a provació una pròrroga per un mes del servei.

 

En el torn de regidors, des de la CUP, el regidor Marc Guevara va criticar que el Ple de la corporació hagi hagut de fer diverses pròrrogues d’aquest contracte per diferents traves a l’hora d’adjudicar el nou. Guevara va apuntar que, si ja es coneixen els terminis de l’administració i “la manca d’agilitat per fer segons quins tràmits, s’hagués pogut fer de primeres una pròrroga més llarga i així estalviar els recursos tècnics i humans que s’han hagut de fer servir a l’hora de preparar la resta de pròrrogues”.

 

Carreira va contestar que no havia estat voluntat de la seva Regidoria fer aquesta darrera pròrroga, i que el problema havia estat el fet que els terminis administratius no s’han pogut escurçar de cap manera, tenint en compte que el contracte és de regulació harmonitzada i que aquest 2020, durant el primer estat d’alarma per la covid-19, durant setmanes els terminis administratius van quedar aturats per a totes les administracions públiques, fet que també ha fet allargar la previsió inicial a l’hora de tirar endavant el contracte.

 

Des de Ciutadans, el regidor José María Paniello va avançar que farien costat en aquest punt a l’Equip de Govern, malgrat considerar també que “han d’anar més en compte a l’hora de fer determinades previsions”.

 

Des d’ERC, el regidor Jordi Parent va apuntar que el termini de resolució de qüestions de 15 dies abans de formalitzar l’adjudicació del contracte “no ha estat cap sorpresa i ja se sap que és habitual en aquest tipus de contractes”. Parent va anunciar l’abstenció del seu grup i va valorar positivament les explicacions del regidor de l’àrea a la comissió informativa i, sobretot, “per la capacitat d’autocrítica”.

 

En aquest cas, la pròrroga per un mes de l’actual contracte de neteja d’equipaments municipals va obtenir els vots a favor de l’Equip de Govern (Bloc Olesà i Junts per Catalunya), i dels grups de PSC i Ciutadans. ERC i CUP s’hi van abstenir.

 

Tot seguit, es va debatre l’adjudicació del nou contracte de neteja dels equipaments i dependències municipals, que va comptar amb els mateixos suports que l’aprovació de la pròrroga. Hi van votar a favor el Bloc Olesà, PSC, Ciutadans i Junts per Catalunya. ERC i la CUP es van abstenir.

 

El Ple de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat havia de ratificar els acords de la mesa de contractació per a l’adjudicació del contracte a l’empresa Òptima Facility Services S.L. per un preu base d’adjudicació que supera els 4’7 milions d’euros, als quals cal sumar-li gairebé 994.000€ d’IVA. L’import total del contracte ascendeix a 5’7 milions d’euros. El contracte tindrà una durada de 4 anys a partir de l’1 de febrer de 2021 i no es preveu possibilitat de pròrroga.

 

El regidor de l’àrea, Ivan Carreira, va remarcar que l’empresa adjudicatària va explicar que en la valoració de les ofertes presentades no s’ha tingut només en compte el preu ofertat (de fet, una rebaixa substancial del preu no comportava més punts, va destacar) sinó també altres factors, com ara les millores que l’empresa s’ha compromès a complir. Entre aquestes millores hi ha una bossa d’hores anual de reforç covid-19 i bossa d’hores del servei de neteja diürn, així com millores mediambientals. Carreira també va explicar que el preu de licitació de sortida, que superava els 6’7 milions d’euros, el va determinar una empresa externa a través d’una auditoria del servei. Després de la licitació, finalment el servei s’ha adjudicat amb una rebaixa de més de 500.000 euros, fet que suposarà un estalvi per l’Ajuntament.

 

El regidor de la CUP Marc Guevara va insistir que el seu partit no comparteix aquest model de gestió dels serveis ni amb la contractació que es proposava al Ple. De fet, Guevara va recordar que, per aquest motiu, la CUP va presentar una moció (que es va aprovar) per a la creació d’una comissió específica per a l’estudi de la municipalització de serveis a través de la creació d’una empresa pública. El regidor va aprofitar per desitjar que aquest contracte “sigui el darrer i que d’aquí a quatre anys l’Ajuntament d’Olesa hagi estat capaç de fer una transició cap a la internalització i municipalització de serveis”.

 

Des d’ERC, el regidor Jordi Parent va apuntar que, segons els seus càlculs, l’estalvi en el contracte, després de l’adjudicació, rondaria el milió d’euros i no pas en mig milió, com havia dit el regidor Ivan Carreira. En aquest sentit, també va preguntar si es coneixien els motius pels quals les puntuacions econòmiques entre empreses havien estat molt igualades. Sobre el model de contractació de serveis, Parent també va apostar perquè la comissió creada estudiï la remunicipalització de determinats serveis, com precisament el contracte de neteja, ja que “hi ha quatre anys per endavant per poder-ho treballar”.

 

Des del PSC, el regidor Carlos Fernàndez va plantejar els mateixos dubtes d’ERC, sobretot en el fet que “totes les ofertes econòmiques ronden el mateix preu”. També va dir que “és un bon moment per estudiar noves fórmules de contractació, ja que tenim quatre anys per endavant”.  

Sobre l’aposta per la municipalització de serveis, l’Alcalde, Miquel Riera, va recordar que “la major part dels serveis de l’Ajuntament són interns. Per aquesta raó l’Ajuntament té 240 persones en plantilla”.  Alhora, va dir que, a banda dels beneficis de la municipalització de serveis, també s’ha de tenir en compte els desavantatges. Per exemple, va remarcar, “una empresa pública implica ampliar la plantilla de l’Ajuntament, i ara per ara no es pot fer”. Miquel riera també va insistir que la normativa sobre la contractació és un assumpte que “pertoca a un Parlament, i no pas a un Ple”.

 

Ja en el torn de portaveus, Junts per Catalunya va donar el seu suport al contracte, “un dels més importants de l’Ajuntament per la seva quantia i que permet incorporar nous equipaments municipals i també el reforç necessari per la pandèmia”, va dir el regidor Domènec Paloma.

 

Des de la CUP, el regidor Marc Serradó, va criticar les paraules de l’Alcalde sobre la internalització de serveis, sobretot perquè “si cal treballar-ho en una comissió específica cal tenir les garanties que els grups que van aprovar-ne la seva creació creuen en l’objectiu d’aquesta comissió”.

 

El regidor de Ciutadans Carlos Navia, per la seva banda, va avançar que donarien suport a l’aprovació de l’adjudicació del contracte i que el bon fer de l’empresa havia quedat “més que demostrat durant la pandèmia”. De fet, es va mostrar contrari davant una possible remunicipalització del servei, al·legant que “si una cosa funciona, no cal canviar-ho”.

 

El regidor i portaveu del PSC, Fernando Vicente, va recordar que el Bloc Olesà va permetre la creació de l’esmenada comissió per estudiar la creació d’una empresa de serveis “un cop la moció va quedar buida de contingut”. Després d’aquest aclariment, i respecte el punt, Vicente va assegurar que votarien a favor “per les treballadores, que porten molts anys fent aquesta feina al consistori”. Sobre l’estalvi en l’adjudicació del contracte, Vicente va apuntar que “cal anar amb compte, ja que pot repercutir en la situació de la plantilla”.

 

Per últim, el portaveu del Bloc Olesà, el regidor Jordi Martínez, va anunciar que votarien a favor de l’adjudicació i que estava sorprès per l’interès que havia despertat en els darrer mesos la municipalització de serveis, “quan això només ho portava la CUP al seu programa electoral”.

 

Finalment, el punt es va aprovar amb els vots favorables del Bloc Olesà i Junts per Catalunya, PSC i Ciutadans. ERC i CUP van votar abstenció.

 

Aprovació de la Relació de Llocs de Treball de l’Ajuntament

 

El Ple de l’Ajuntament també va aprovar aquest dimarts la Relació de Llocs de Treball (RLT) del personal de l’Ajuntament d’Olesa per al 2021. Segons va detallar l’alcalde, Miquel Riera, els principals canvis estan en la reducció de cinc a quatre àrees a l’Ajuntament, així com la supressió d’alguns llocs de treball i la creació de nous a un 50% de dedicació, per reforçar departaments com Planejament Urbanístic, Ensenyament o Promoció Econòmica.

 

La Relació de Llocs de Treball (RLT) del personal de l’Ajuntament d’Olesa per al 2021 va quedar aprovada amb els vots favorables de Bloc Olesà, PSC, Ciutadans i Junts per Catalunya, i l’abstenció d’ERC i la CUP.

 

Precs i preguntes

 

En l’apartat de precs i preguntes, bona part de les intervencions van fer referència a temes relacionats amb la mobilitat, entre les quals, la millora de la senyalització de l’illa de vianants del nucli antic en un dels seus accessos. Després d’aquest apartat, l’Alcalde, Miquel Riera, va donar per acabat el Ple ordinari del mes de desembre desitjant un bon Nadal a tota la població i sobretot demanat “que tothom actuï amb molta prudència i seguint les mesures i restriccions determinades per les autoritats sanitàries”.