L'Ajuntament d'Olesa torna a reclamar a la Generalitat una solució per als accessos amb la B-40 i la C-55
La que va ser una demanada reiterada per l'anterior equip de govern s'ha traslladat al nou mandat, amb la urgència que origina la propera obertura de la B-40 i la necessitat d'uns bons enllaços per als polígons industrials del municipi.
L’Ajuntament d’Olesa de Montserrat ha tornat a reclamar a la Generalitat una millora urgent de les connexions del municipi amb vies com la carretera C-55 i la nova autovia B-40 i també dels enllaços als polígons industrials locals. L’alcalde d’Olesa, Jordi Parent; el regidor d’Urbanisme i Territori, Marc Serradó i el cap d’àrea d’Urbanisme, Josep Contreras, han mantingut avui una reunió amb el cap dels Serveis Territorials de Territori a Barcelona, Emili Mató i David Prat, director general d’Infraestructures, en la qual han reiterat aquesta demanda, que va fer repetidament l’Ajuntament d’Olesa en l’anterior mandat.
La demanda de l’Ajuntament és doble. Per una banda, l’obertura de l’autovia B-40, previsiblement a finals d’any, no ve acompanyada d’un projecte que solucioni la connexió de la boca sud del túnel de l’autovia amb la carretera C-55 i, per tant, és possible que molts vehicles optin per creuar Olesa per enllaçar amb la C-55. D’altra banda, fa temps que l’Ajuntament espera la concreció d’un conveni amb la Generalitat per a la millora de l’accés nord del municipi i la construcció d’un nou pont d’enllaç amb el sector de l’empresa Kao Corporation. Segons han afirmat Jordi Parent i Marc Serradó, són dues qüestions que preocupen molt a l'ajuntament i en les quals l'Ajuntament pensa insistir per aconseguir que la Generalitat doni una solució.
Respecte a l’obertura de la B-40 (projecte que depèn del govern central), segons ha explicat l’alcalde, Jordi Parent, des de Territori de la Generalitat han confirmat que es preveu per a finals d’any. Ara bé, aquesta obertura pot provocar que Olesa de Montserrat tingui problemes de mobilitat si els vehicles opten per agafar la carretera BV-1201 (carretera de les Carpes) i entrar al nucli urbà d’Olesa per enllaçar amb la C-55.
El regidor d’Urbanisme i Territori, Marc Serradó, ha afegit que malgrat que els accessos de la B-40 amb la C-55 ja estaven previstos al Pla Director Urbanístic Metropolità, encara no s’ha fet el projecte constructiu i per tant, “hi ha compromisos adquirits per la Generalitat fa anys que no s’han complert””. De fet, ha afirmat, “en el cas d’aquests enllaços ni tan sols està definida la solució tècnica”.
Per tant, entre l’obertura de l’autovia B-40, a finals d’any previsiblement, i la construcció dels accessos d’aquesta via amb la C-55 poden passar anys si la Generalitat no accelera els tràmits del projecte, que és el que ha reclamat l’Ajuntament d’Olesa.
L’alcalde, Jordi Parent, ha afegit que a aquesta demanda s’hi afegeix el fet que caldrà fer millorar a la carretera BV-1201 per evitar la perillositat d’alguns trams per als vehicles pesants. I com que aquesta carretera depèn de la Diputació de Barcelona, caldrà també reclamar a l’ens provincial que abordi aquest projecte. Per tot plegat, ha dit l’alcalde, “seguirem reclamant insistentment per a que ens donin una solució”.
Millora de l'accés nord d'Olesa per la C-55
Quant a la millora de l’accés nord, Jordi Parent ha anunciat que en la reunió d’avui el cap dels Serveis Territorials de Territori a Barcelona, Emili Mató, ha anunciat que properament es tancarà la signatura del conveni entre la Generalitat i l’ajuntament d’Olesa per fer-la possible “culminant la feina que va fer l’anterior equip de govern”. El regidor d’Urbanisme i Territori, Marc Serradó, ha recordat que aquest projecte permetrà arranjar el pont de connexió amb el sector de l’empresa Kao Corporation i millorar , en general, els accessos de la C-55 als polígons i urbanitzacions de la zona.
De moment, la Generalitat ja ha publicat la licitació del projecte constructiu d’aquesta obra. En la licitació s’indica que el projecte ha d’incloure un nou enllaç a diferent nivell a la C-55 amb dues rotondes a banda i banda d’aquesta carretera, per millorar la seguretat en aquest tram suprimint els actuals girs a esquerra.
Alhora, des de la rotonda del marge dret de la C-55, i per millorar l’accés pel nord a Olesa de Montserrat i a les industries existents a l’altra banda del ferrocarril, el projecte constructiu haurà de definir un nou vial que creui la línia de ferrocarril, i que substituirà l’actual pas superior.
L'autovia B-40, en la recta final
El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) va anunciar abans de l'estiu la recta final de les obres de l'autovia B-40 entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls. El tram, de 6,2 km, s'unirà als altres dos que ja estan en servei: Abrera-Olesa de Montserrat (de 2,1 km) i Viladecavalls-Terrassa (de 4,9 km), sumant en total 13,2 km d'autovia.
L'autovia de circumval·lació de Barcelona té com a objectiu redirigir el trànsit de llarg recorregut, connectant amb itineraris de la Xarxa de Carreteres de l'Estat, com l'autovia A-2 i l'autopista AP-7. De fet, el Mitma ha anunciat que avança en una nova connexió entre la B-40 i l'autovia A-2 i l'AP-7 a Abrera i Martorell, que té un cost estimat de 352 milions d'euros. L'actuació té l'estudi informatiu en redacció i requerirà de tramitació ambiental.
Segons el Ministeri, a curt termini i en previsió de l'augment de la demanda de trànsit i de l'obertura del tram de la B-40 entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls, "s'està treballant en un projecte de millora de la connexió entre l'A-2 i la B-40 a Abrera i Esparraguera, amb un cost estimat de 31,5 milions d'euros".