La Generalitat presenta a Olesa les línies interurbanes amb bus elèctric que connecten amb estacions de Ferrocarrils

Aquest divendres han començat a funcionar els dos primers autobusos elèctrics entre l’estació d’Olesa de Montserrat i Esparreguera. L'estrena l'ha presidit el conseller de Territori, Juli Fernández, acompanyat de l'alcalde d'Olesa, Miquel Riera, i el d'Esparreguera, Eduard Rivas.

Image
Personalitats de l'àmbit dels Transports i Mobilitat en la presentació dels dos primers autobusos elèctrics

El Conseller de Territori de la Generalitat, Juli Fernández, ha anunciat avui divendres a Olesa que el seu Departament, a través de la Direcció General de Transports i Mobilitat i de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), renovaran amb autobusos elèctrics la flota de les set línies interurbanes que actualment connecten estacions d’FGC amb nuclis urbans i industrials propers. Precisament, aquest divendres han començat a funcionar els dos primers autobusos elèctrics per donar servei a la línia que enllaça l’estació de FGC d’Olesa de Montserrat amb Esparreguera. La posada en marxa dels nous busos s'ha fet a l'estació d'Olesa en un acte presidit pel conseller de Territori, Juli Fernández, acompanyat per l'alcalde d'Olesa, Miquel Riera, i el d'Esparreguera, Eduard Rivas.

La línia que uneix l'estació de FGC d'Olesa amb Esparreguera té una demanda de 44.000 viatges l’any. Els nous autobusos elèctrics que a partir d'avui divendres ofereixen el servei tenen 12 metres d’allargada, 37 seients, són accessibles i amb un consum de 71 kWk per cada 100 km. Les bateries es carreguen a les nits a les cotxeres de l’empresa operadora, TGO DX.

El primer viatge de la línia amb bus elèctric ha partit d'Esparreguera cap a Olesa amb totes les autoritats. De l'Ajuntament d'Olesa hi han pujat l'alcalde, Miquel Riera; el regidor de Mobilitat, Jordi Martínez, i el cap de la Policia Local, Isaac Aymerich. També han fet el primer viatge el director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Oriol Martori; el president i el director general de FGC, Toni Segarra i Pere Calvet respectivament; el director general del grup Direxis, Carles Fàbregas, i la CEO de TGO DX, Carme Pros. 

El conseller de Territori, Juli Fernández, ha destacat que “tenim un repte al davant, que és l’emergència climàtica, i és la nostra obligació ser part de la solució i del llegat que deixem a les generacions futures”. El conseller de Territori també ha explicat que “avui comença la transformació de les línies de connexió per carretera amb transport públic amb les estacions de FGC i la descarbonització” i ha avançat que, durant 2023, s’incorporaran un total de dotze nous autobusos elèctrics que cobriran totes les línies del servei i permetran “eliminar 800 tones de CO2”. Fernández ha recordat la seva visita al municipi el passat novembre, en commemoració del centenari de l’arribada dels Ferrocarrils Catalans a Olesa: “cent anys després, continuem amb la transformació que va portar el tren i avui ho fem més enllà de les vies, adequant la mobilitat a la realitat actual”. 

Per a l'alcalde d'Olesa, Miquel Riera, “l’electrificació de la mobilitat interurbana és una fita històrica” i ha afegit que l’objectiu final de la tecnologia és garantir a la ciutadania “uns mitjans de transport públics que facilitin la interconnexió entre poblacions i, en aquest cas, amb una molt bona comunicació amb Esparreguera i una connexió directa amb Ferrocarrils cap a Barcelona”.

 Per la seva banda, l'alcalde d'Esparreguera, Eduard Rivas, ha agraït la inversió de la Generalitat “per connectar-nos millor entre els municipis, amb una tecnologia que ens permet moure’ns mentre cuidem el planeta i de la mà d’empreses de transport local, com és el cas de TGO DX”.

El 2023 s'estrenaran diferents línies amb bus elèctric

Pel que fa a la resta de línies, es preveu que durant el primer trimestre de 2023 entrin en funcionament quatre nous autobusos elèctrics per a donar servei a la línia que uneix l’estació de Sant Joan amb el Polígon Can Sant Joan, a Sant Cugat del Vallès. Per a les de Bellaterra-Parc de l’Alba i Sant Vicenç dels Horts –Torrelles de Llobregat ja s’ha realitzat l’estudi tècnic per a determinar el tipus de vehicle elèctric i s’ha iniciat el procés de substitució de la flota de busos, que es materialitzarà al llarg del 2023. Les línies de Capellades – estació; Piera-urbanitzacions, i Piera-Hostalets del Pìerola estan encara en fase d’estudi amb vehicles i fabricants per determinar el tipus d’autobús i el sistema d’alimentació més favorable. La demanda de les vuit línies és de més d'un milió de viatges anuals.

En total s’acabaran substituint 12 autobusos dièsel per 12 autobusos elèctrics. La utilització dels vehicles elèctrics està sent ja habitual en les xarxes de transport urbà però no així en les xarxes de transport interurbà, en què la necessitat d’autonomia dels vehicles per a la prestació dels serveis fa que no hi hagi encara una indústria de vehicles elèctrics de transport públic totalment desenvolupada i cal ajustar cada actuació a les característiques i necessitats de cada servei.

La substitució de la flota per a vehicles elèctrics suposarà deixar d’emetre 800 tones anuals de gasos amb efecte hivernacle a l’atmosfera. És el que equival a la captació de carboni que fan 183.000 arbres en un any. Es tracta, de fet, d’una iniciativa inclosa en el Compromís d’Acció Climàtica del Govern i en l’Estratègia 10/30 d’FGC, d’acord amb l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

El president de Ferrocarrils, Toni Segarra, ha posat en valor que aquesta acció “reforça el nostre paper d’activistes contra el canvi climàtic en la mesura que potenciem i fem atractiu l’ús del transport públic perquè més gent el faci servir”. Segarra ha destacat l’aposta decidida de la companyia “per ser tractors de la transició energètica del país” i fomentar una mobilitat més sostenible “amb més transport públic i amb el foment de la intermodalitat per captar demanda del vehicle privat cap a mitjans més sostenibles”.