21/11/22

I Jornada de treball en Xarxa per a la Infància i l’Adolescència d’Olesa de Montserrat

La Xarxa Socioeducativa de la Infància i l’Adolescència-Pla Educatiu d’Entorn va celebrar, divendres al matí, una jornada de treball coincidint amb el seu desè aniversari.

Image
Foto amb els participants a la Jornada de Treball per a la infància i l'Adolescència d'Olesa

La I Jornada de treball en Xarxa per a la Infància i l’Adolescència es va celebrar, aquest divendres al matí, a l’auditori de la Casa de Cultura. L’acte va servir per compartir les experiències d’èxit de la  Xarxa Socioeducativa de la Infància i l’Adolescència-Pla Educatiu d’Entorn durant els seus deu anys de trajectòria al municipi. La jornada també va mostrar l’activitat de la Xarxa més enllà de l’entorn local, amb la XIAM de Manlleu i la Xarxa EXIA Esparreguera com a exemples.

Jordi Martínez, regidor de Benestar Social de l’Ajuntament d’Olesa, va donar la benvinguda a la jornada, juntament amb Pep Vázquez, inspector d’Educació del Baix Llobregat Nord de la Generalitat de Catalunya i Xavier Millán, de l’àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social de la Diputació de Barcelona. Martínez va començar recordant que l’inici de La Xarxa, fa deu anys, respon a la voluntat de reunir els “objectius comuns de diferents departaments per treballar conjuntament”. Segons Martínez, “el treball en xarxa és positiu, ja que ens dona protecció i cobertura, permet teixir complicitats, treballar conjuntament i tenir nous coneixements”, i va afegir que els resultats de “les aportacions del treball en grup sempre estaran per damunt de les individuals”.

L’inspector d’Educació del Baix Llobregat Nord de la Generalitat de Catalunya, Pep Vázquez, va explicar l’objectiu dels Plans educatius d’entorn quan es van posar en funcionament el 2005: “la voluntat era oferir l’èxit educatiu de tots els infants i joves, sobretot dels més vulnerables”. Després de deu anys de trajectòria, Vázquez va qualificar el projecte a Olesa com un “èxit”, destacant el compromís per “potenciar la llengua catalana com una eina de cohesió social i un element d’igualtat d’oportunitats entre tots els infants i joves”. L’inspector d’Educació del Baix Llobregat Nord de la Generalitat de Catalunya també va valorar positivament “els vincles de confiança establerts entre tots els professionals que formen part de la Xarxa”.

En aquesta mateixa línia, Xavier Millán, de l’àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social de la Diputació de Barcelona, va cloure els parlaments de benvinguda institucional posant l’èmfasi en la finalitat de la Xarxa Socioeducativa com un “sistema per fer efectiu el benestar i la protecció dels infants i adolescents d’Olesa de Montserrat, i on és indispensable la feina coordinada dels professionals”. Millán va destacar que, més enllà dels marcs legislatius, un dels grans reptes de cara al futur és “sistematitzar i avaluar” les accions que s’estan portant a terme a la Xarxa “per rendir comptes a la ciutadania”. El tècnic de l’àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social de la Diputació de Barcelona va avançar que pròximament es publicarà una guia de seguiment i avaluació de protocols locals de protecció a la infància.

Després de la ponència “Ecosistema educatiu i treball en xarxa”, a càrrec de Mireia Civís, Doctora en Pedagogia i professora de la Universitat Ramon Llull, les tècniques de la Xarxa Socioeducativa de la Infància i l’Adolescència-Pla Educatiu d’Entorn, Anna Gasset i Georgina Solanes, van explicar l’experiència de “10 anys teixint Xarxa” a Olesa de Montserrat. Solanes va remarcar que, tot i que la Xarxa “neix formalment el 2012, ja es va començar a treballar abans, a finals de 2010” amb l’objectiu de “millorar la qualitat de vida dels infants, els adolescents i les seves famílies a través de l’establiment de línies estratègiques vinculades a l’educació, protecció, prevenció i promoció”. Per la seva banda, Gasset va agrair la feina transversal de tots els agents que formen part de la Xarxa al municipi, com són els centres educatius i els serveis de salut. Les tècniques de la Xarxa van detallar les fites aconseguides al llarg d’aquests deu anys com són la creació d’onze grups de treball, trenta-nou projectes, quatre protocols i manuals d’actuació, onze espais formatius adreçats als agents integrants i sis participacions com a referent de bones pràctiques, entre d’altres.

Durant l’acte, es van exposar tres experiències d’èxit local: “L’experiència del treball en xarxa per l’atenció integral en l’àmbit socioeducatiu”, “A Olesa Llegim! Pla Lector Municipal” i “La petita infància en Xarxa”.

“L’experiència del treball en xarxa per l’atenció integral en l’àmbit socioeducatiu” va comptar amb la participació de Victor Garcia, Jéssica Blázquez i Anna Santiago, membres de l’equip educatiu de Serveis Socials de l’Ajuntament, i de Berta Menen, Mercè Esteve i Sergi Garcia, de l’EAP B-26 de Martorell. Es va il·lustrar la feina portada a terme a través del cas d’un alumne amb elevada taxa d’absentisme escolar. L’exemple va servir per mostrar com es va poder resoldre aquesta problemàtica, després de diversos anys, gràcies a la intervenció conjunta dels dos equips professionals. Segons Víctor Garcia, “es va solucionar unint les necessitats pedagògiques amb les socials”.

Javier Morales, professor de l’Institut Creu de Saba, i Fran Sevillano, mestre de l’Escola Josep Ferrà i Esteva, van explicar el projecte “A Olesa Llegim! Pla Lector Municipal”. Morales va destacar alguns dels èxits del projecte com la creació, entre tots els centres educatius del municipi, d’un llibre col·laboratiu, la participació en actes com la Setmana de la Lectura i les lectures dels infants a Olesa Ràdio.

L’altra experiència que es va compartir va ser “La petita infància en Xarxa”, a càrrec de Tanit Morón, tècnica de Salut Pública de l’Ajuntament d’Olesa, Ruth Asensio, mestre i membre de l’equip directiu de l’Escola Puigventós, i Conxi Sierra, directora de la Llar d’infants municipal La Baldufa. La sessió va servir per explicar la trajectòria de La Xarxa a l’àmbit de la petita infància, destacant els més de setanta tallers que s’han realitzat, la consolidació de la “Setmana de la lactància al municipi” i el volum de campanyes de sensibilització que s’han impulsat. Morón va ressaltar la creació dels grups d’espais de criança que “permeten el treball en grup per donar resposta als dubtes que sorgeixen a les famílies durant aquest període”.

L’acte també va mostrar l’activitat de la Xarxa més enllà de l’entorn local, amb la XIAM de Manlleu i la Xarxa EXIA Esparreguera com a models d’èxit i amb l’exposició dels reptes i nous paradigmes que es presenten per al desenvolupament de la Xarxa al futur.

La regidora d’Ensenyament de l’Ajuntament d’Olesa, Lourdes Vallès, va cloure l’acte destacant la Xarxa com un model de “feina transversal que actua sobre les necessitats de tots els departaments” i va encoratjar a tots els agents implicats a continuar treballant per assolir nous reptes.