66.000 alumnes catalans s´examinen dels coneixements adquirits fins a sisé de primària

Més de 66.000 alumnes catalans s'examinen aquest dimecres per primer cop dels coneixements adquirits fins a sisè de Primària abans de continuar amb els estudis. Les empreses de missatgeria han fet arribar prop de 300.000 quaderns de comprensió de llengua catalana, castellana i matemàtiques, amb l'objectiu que el Departament d'Educació, els centres i les famílies coneguin el nivell dels alumnes i la seva posició respecte a altres escoles. A Olesa més de 250 nois i noies s'han enfrontat al llarg d'aquest matí a aquestes proves que han generat diferents consideracions entre la comunitat educativa.

A Catalunya s'examinen 66.308 alumnes de 2.083 escoles, que són els que estudien sisè, l'últim curs abans de Secundària. L'objectiu de la prova és avaluar la comprensió lectora, l'expressió escrita i el domini del càlcul i de resolució de problemes que té l'alumnat. Els estudiants que viuen a la Vall d'Aran -72 nens i nenes-, també han de respondre una prova específica de llengua aranesa.

Tots els estudiants de Primària fan l'examen, però els resultats dels alumnes amb necessitats especials i dels que s'hagin incorporat al sistema educatiu català en els últims dos anys no comptabilitzaran en les estadístiques.

Els escolars disposen de 45 minuts per fer cadascuna de les proves, amb un descans breu entremig. A més, de manera pilot, es fan exàmens orals en català i castellà en alguns centres, proves que es podrien estendre a la resta d'escoles el curs que ve.

Els resultats del control, però, no comptaran per a l'expedient acadèmic, perquè només tenen la finalitat d'obtenir informació sobre el grau de competència dels alumnes. Tant l'elaboració com la correcció de les proves s'han encarregat a professorat extern. I els centres educatius rebran una informació general sobre els resultats dels escolars, mentre que a les famílies se'ls farà arribar un informe escrit amb la puntuació dels fills.

Tot i això, aquestes dades en cap cas es faran públiques, ja que no és voluntat d'Educació "establir un rànquing de centres ni etiquetar les escoles de Catalunya", ha explicat el director general de Bàsica i Batxillerat, Jaume Graells.

Un total de 77 comissions vetllen per l'aplicació correcta dels mecanismes de la prova, que organitza el Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu. La Generalitat assegura que amb els resultats es tindrà més informació per prevenir el fracàs escolar.

La secretària general del Departament d'Educació, Dolors Riba, ha explicat que l'objectiu de la prova d'aptitud és comprovar el nivell dels alumnes catalans per tal d'aplicar les millores pertinents.

Les reaccions dels mestres de primària ha estat diversa: mentre uns s'han mostrat contraris a aquest examen pels nois i noies de 12 anys, d'altres han acceptat aquesta nova mesura i l'objectiu que persegueix. És el cas, per exemple, que ens comentava la directora del CEIP Josep Ferrà i Esteva, Anna Maria Hurtado, que comentava que es tracta d'una prova més que també serà útil per a l'escola, per tal de millorar.

L'altre punt de vista en trobem al CEIP Mare de Déu de Montserrat. La seva directora, Montserrat Soberbio, ha assegurat que la majoria de mestres d'aquest centre olesà són de l'opinió que la prova de competències bàsiques pels alumnes que enguany acaben l'educació primària no és coherent. Soberbio ho explica perquè la prova es basa en un pla educatiu, la LOE, que no han seguit els alumnes de sisè.

L'avaluació s'ha previst i celebrat en l'ordre següent: competència lingüística en llengua catalana era la primera prova, competència matemàtica després i competència lingüística en llengua castellana per acabar el matí. L'alumnat ha disposat de 45 minuts per fer cadascuna de les proves amb un descans breu entre elles.

En competència lingüística en llengua catalana i llengua castellana es té en compte la comprensió lectora i l'expressió escrita. Així, s'avalua la comprensió a partir de la lectura de dos textos amb preguntes d'elecció múltiple i preguntes de resposta alterna veritable i fals. També s'analitza l'expressió escrita a través d'una redacció i de preguntes d'elecció múltiple o bé preguntes per completar.

En el cas del model de competència matemàtica, inclou exercicis sobre 3 aspectes: la numeració i el càlcul; l'espai, la forma i la mesura; i les relacions i el canvi. En aquest cas, totes les preguntes tenen a veure amb aspectes de la vida quotidiana de l'alumnat i amb la capacitat per resoldre problemes, per pensar i raonar matemàticament.

Els quaderns d'exàmens fa un parell ed setmanes que es van enviar a les més de 2.000 escoles d'arreu de Catalunya. Els paquets han estat segellats i sota un dispositiu de seguretat semblant al de les proves d'accés a la universitat que comentava fa uns dies Dolors Riba, secretària general del Departament d'Educació.

Tornant als continguts de la prova de competències, Montserrat Soberbio, en nom de l'equip docent del CEIP Montserrat d'Olesa ha comentat també que el Departament d'Educació es contradiu en els requeriments que fa a les escoles.

Segons Soberbio, els centres, tot i que seguint unes línies mestres, han de tenir uns programes educatius propis per donar resposta a la realitat de l'entorn i els alumnes que s'estan formant a cada curs. La prova d'aptituds, però, és igual per tots els centres catalans.

Segons ha explicat la directora del CEIP Montserrat, els exàmens tampoc s'adiuen a la forma d'avaluar que han seguit els nois i noies que han de fer les proves, per tant, han hagut de dedicar algunes sessions de classe a preparar les proves de competències. Un fet que, segons Montserrat Soberbio, trastoca el programa del curs en un nivell important, ja que el curs vinent la gran majoria passaran a fer estudis de secundària i, a més, segons aquesta directora encara és pitjor que la prova es faci a final de curs.

Tot el contrari del que ha explicat la directora del CEIP Ferrà i Esteva, que ha assegurat que, com que la d'avui és una prova de competències bàsiques, tenen el convenciment que tots els alumnes que estan superant amb èxit el sisè de primària seran capaços de fer-la bé. Per tant, Anna Maria Hurtado comentava que no han preparat especialment els 50 alumnes de la seva escola.

L'avaluació de sisè de primària a tot Catalunya està coordinada per 77 comissions encarregades de vetllar per l'aplicació correcta dels mecanismes. Aquestes comissions estan integrades pel president o presidenta de la comissió -que és l'inspector/a del Departament d'Educació- i també pels avaluadors/ores externs, que són mestres tant de primària com professorat de secundària, 2.600 docents en total.

Un cop acabades les proves, el president/a de la comissió –membres del cos d'Inspecció del Departament d'Educació-, i l'aplicador/a les recollirà i les tancarà en els sobres corresponents. El director/a del centre en revisarà el contingut, comptarà que hi siguin tots els exàmens, tancarà el sobre i a la part de fora indicarà el nombre total de proves que inclou.

La prova, que mesura el grau d'assoliment de les competències bàsiques de primària, ha estat elaborada pel Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu amb la col·laboració de professorat expert d'educació primària i secundària. Es tracta de proves que, al marge d'estar elaborades per professorat extern, estaran corregides per docents que no corresponen al centre educatiu on està adscrit l'alumnat.

Els resultats finals, que es preveu que es coneguin la primera quinzena del mes de juny, es facilitaran als centres escolars i a les famílies. Els primers rebran la informació sobre el conjunt del seu alumnat mentre que els segons només disposaran d'informació sobre la prova del seu fill o filla.

(Font: Olesa Ràdio – 90.1FM) - Apunta't al podcast de la ràdio: www.olesaradio.tk  

Prohibida la reproducció total o parcial d'aquesta informació sense citar la font.

Últimes notícies

Image
Reunió de la comissió ciutadana pel 8M

Participants a la primera reunió de la comissió ciutadana pel 8M

Image
Fotografia de l'estat de l'obra de la biblioteca a gener de 2025

Fotografia de l'estat de l'obra de la biblioteca a gener de 2025

Image
Jordi Parent i Anna Valero presenten l'obra de teatre Alan davant l'alumnat d'ESO d'Olesa de Montserrat

Jordi Parent i Anna Valero presenten l'obra de teatre Alan davant l'alumnat d'ESO d'Olesa de Montserrat

Image
Cartell de l'exposició del centenari de l'Escola Arts i Oficis

Cartell de l'exposició del centenari de l'Escola Arts i Oficis

Image
Participants a una de les sortides guiades organitzades pel Departament d'Espai Públic el 2024

Participants a una de les sortides guiades organitzades pel Departament d'Espai Públic el 2024