Resum del Ple municipal celebrat el 27 de febrer de 2025
Una actualització de les tarifes dels serveis funeraris, la licitació de la gestió de les llars d'infants municipals, l'adjudicació del contracte del servei de neteja dels edificis municipals o la continuïtat del de recollida d'escombraries són alguns dels acords destacats. a la sessió també es van aprovar les Cartes de serveis per al període 2025-2030.

Ple municipal del 27 de febrer de 2025
El Ple de l’Ajuntament d’Olesa ha aprovat inicialment l’ordenança reguladora de la prestació del servei del cementiri municipal i serveis funeraris. A petició de l’empresa concessionària, Exfun, l’Ajuntament ha hagut d’aprovar la proposta de les noves tarifes, amb un increment mitjà del 15,26 %, donat que els nous preus proposats per Exfun s’ajusten al que recull el contracte signat amb l’empresa l’any 2010, una concessió que segons el primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament d’Olesa, Marc Serradó, es va fer “en contra dels interessos dels olesans”.
L'aprovació es va fer al Ple celebrat dijous al vespre. Abans de detallar la proposta de preus, Marc Serradó va recordar que la concessió del servei a Exfun feta l’any 2010 “pel govern d’aleshores” (PSC, CiU i l’Entesa dels Olesans) per un termini de 45 anys incloïa l’execució d'un projecte d’edifici de serveis funeraris; d'urbanització de l'entorn del cementiri; d'explotació, gestió, conservació i modernització del cementiri, i de tota la gestió integral del servei públic, així com el manteniment preventiu i correctiu de l’equipament i la construcció de nous blocs de nínxols. A canvi, l’empresa ha de pagar a l’Ajuntament un cànon anual del 2% sobre el total dels ingressos bruts per la concessió de ninxols, colombaris i osseres i per l'explotació de l'edifici de serveis funeraris, lloguer de sales de vetlla i incineracions.
Per exemplificar quina quantitat representa aquest cànon, el primer tinent d’alcalde va detallar que l'any 2023 la concessionària va tenir uns ingressos de 229.304 € i “va pagar un cànon de tan sols 4.100 €, que suposava un 1,78% del total dels ingressos. Això ve repetint-se des de l'any 2010 i es prorrogarà fins a l'any 2055”. Segons Seradó, l’empresa va amortitzar el cost de construcció del tanatori l'any 2022, “i per tant, des de l'any 2022 fins a l'any 2055, la concessionària està lliure de l'amortització del principal edifici que era d'interès públic de la ciutadania d'Olesa”.
D’altra banda, els plecs de condicions del contracte adjudicat el 2010 també fixen la possibilitat de la concessionària de poder revisar les tarifes de manera anual, per sota de l'IPC. Les tarifes no s’han modificat, però, des del 2016, bàsicament, va explicar Serradó, perquè l’Ajuntament va considerar que l’empresa no havia justificat prou bé les noves quotes proposades. Això va fer que Exfun presentés durant els darrers anys fins a dos contenciosos administratius contra l'Ajuntament, denúncies que va guanyar l’Ajuntament.
La darrera proposta presentada per Exfun, però, sí ha estat prou ben justificada, alhora que argumenta pèrdues els darrers anys. Aquesta proposta estima una pujada mitjana general del 15,26% dels preus, un percentatge que no arriba a l’IPC acumulat des de l’any 2016 (que és del 20,9%).
L’increment sobretot es nota en el preu del cost de manteniment dels nínxols, que passaran a tenir una quota de conservació anual de 30,10 € més IVA. La resta de serveis tenen una pujada més moderada.
Segons Serradó, però, “l'Ajuntament està obligat a acceptar aquesta proposta que s'ajusta a l'article 48 del plec de condicions de la concessió de l'any 2010. Per tant, portem a aprovació aquesta pujada del 15,26%, que no voldríem, en cap cas com a govern, haver de fer. Morir-se és massa car, és immoralment car, sobretot per a les persones que no poden pagar-se una asseguradora, i per tant, aquesta pujada és molt desagradable d'haver de fer i respon, des del nostre punt de vista, a una concessió feta l'any 2010 que no s'ajusta a l'interès públic dels olesans”.
Per al regidor, tampoc és just que l’any 2012 es pugés l’IVA dels serveis funeraris del 8% al 21%: “a l'estat espanyol morir-se és un producte de luxe al mateix nivell que altres productes de luxe. L'IVA és un impost que hauria de servir per gravar aquells consums que són luxosos, exagerats o desaconsellables des del punt de vista de l'interès públic i morir-se no l’hauria de tenir. Aquest govern demana a l'estat espanyol que rebaixi l'IVA del 21 al 8% o menys per una cosa tan fonamental com és poder-se morir a un preu just”.
Finalment, Marc Serradó va assegurar que l'Ajuntament està treballant per garantir que la concessió signada el 2010 “es compleix fil per randa i garanteix que els olesans es veuen beneficiats de tot allò que recull l’acord, que es construeixin tots els nínxols pendents” i que la concessionària es faci càrrec de l’adequació dels entorns i de la modernització del cementiri. En aquest darrer cas, l’Ajuntament està treballant per la creació d’un espai de dol perinatal.
Durant el debat, el regidor no adscrit Jordi Martínez es va mostrar d’acord amb el reclam de rebaixar l’IVA dels serveis funeraris, si bé va apuntar que la millor manera de fer-ho és aprovant una moció conjunta “per tal de poder demanar una cosa que em sembla de prou interès, perquè així es fa arribar a les entitats municipalistes, i probablement es pot fer arribar directament al govern de l'Estat”.
Des de Ciutadans, el regidor José Maria Paniello es va mostrar a favor de dur a Ple una moció conjunta per reclamar al govern central la reducció de l’IVA. També va anunciar el vot contrari del seu grup a la proposta de tarifes presentada per l’empresa, a qui va dir que “cal reclamar que arregli els accessos al cementiri”.
Samuel Rodríguez, d’Olesa Oberta-en Comú Podem, també es va mostrar contrari a les noves tarifes. Per al regidor, hi ha aspectes del contracte signat el 2010 amb Exfun que es poden revisar, com ara que el cànon que ha de pagar l’empresa sigui només del 2%. També va apuntar que, a parer del seu grup, hi ha aspectes de la proposta de tarifes de l’empresa que no estan prou ben justificats. Segons el regidor, també és especialment preocupant que una de les despeses que més s’incrementa és el manteniment dels nínxols, ja que “tenim moltes dones grans que estan pagant aquesta tarifa, que tenen unes pensions baixes o potser una pensió no contributiva, i resulta ser que com que aquest concepte és molt llaminer, perquè és molt estable al llarg del temps, aquest és el que puja prop d’un 50%. I el que afecta més directament a les asseguradores es manté, puja poc o fins i tot baixa”. Per aquesta raó Rodríguez va proposar que es fes “un estudi econòmic d'impacte per saber a qui perjudica una pujada com aquesta”.
La regidora del PP, Jésica Fernández, va coincidir a considerar que la concessió feta el 2010 no havia estat bona per als interessos de la ciutadania i també va apostar per aprovar una moció conjunta que reclami la rebaixa de l’IVA dels serveis funeraris.
Per la seva banda, des del PSC, el regidor Carlos Fernández va secundar les paraules del regidor d’Olesa Oberta i va apuntar que, si l’equip de govern actual no està d’acord amb els plecs del contracte aprovat el 2010, “el poden revertir i fins i tot poden rescatar la concessió. Si tan malament està el plec, entomeu aquesta decisió, rescateu el servei i decidiu directament, com a govern municipal, com apliqueu les tarifes i com apliqueu les condicions”. El regidor socialista també va assegurar que “en el plec enlloc s'estableix que es pugui acumular l'IPC, que és el que avui estem fent aquí” i també va dir que no es creia els arguments de l’empresa en la justificació de les noves tarifes sobre que perd diners: “no ens hem de quedar de braços creuats i assumir tot allò que qualsevol concessionari ens demana perquè sí”.
En resposta a les consideracions del regidor socialista, el primer tinent d’alcalde, Marc Serradó, va aclarir que, segons els serveis jurídics de l’Ajuntament i la jurisprudència sobre el tema, el cànon que paga l’empresa no es pot modificar, i Exfun té dret a acumular l’IPC dels anys que no hi ha hagut revisió de tarifes. Alhora, Serradó va insistir que “l’error va ser la concessió que es va aprovar el 2010”, una concessió que fa que el govern municipal ara per ara hagi de fer una aprovació de noves tarifes que en realitat no vol fer".
Finalment, la proposta va quedar aprovada amb els vots favorables de l’equip de govern format per Bloc Olesà, ERC i Junts per Olesa, i també amb el del regidor no adscrit Jordi Martínez. El PP s’hi va abstenir i hi van votar en contra PSC, Olesa Oberta-En Comú Podem i Ciutadans.
Inici de la licitació del servei de gestió de les llars d'infants municipals
Durant el Ple ordinari del mes de febrer, celebrat dijous al vespre, es va aprovar l’inici de l’expedient de contractació del servei per a la gestió integral de les llars d’infants municipals Taitom i La Baldufa. El pressupost base de la licitació és de 2,5 milions per a dos anys de contracte, amb possibilitat de fer una pròrroga per dos anys més. La proposta va ser aprovada amb els vots favorables de Bloc Olesà, ERC, Junts per Olesa i del regidor no adscrit Jordi Martínez. El PSC s’hi va abstenir i hi van votar en contra PP, Olesa Oberta-En Comú Podem i Ciutadans.
La regidora d’Educació i Infància, Anna Valero, va detallar que el plec de prescripcions tècniques del nou contracte, que ha d’entrar en vigor el mes de setembre, ha tingut en compte l'increment d'aules que es va fer el curs passat a causa de l'augment de demanda als cursos I2 i I1. Alhora, segons Valero, també s’ha tingut en compte la voluntat del Govern de la Generalitat “d’implementar la gratuïtat a I1 tan aviat com sigui possible, així com el compromís d'oferir una educació en l'àmbit de les llars d'infants públic i universal”. De la mateixa manera, va apuntar la regidora, s’ha recollit la petició feta als municipis des del Departament d'Educació d'ofertar les màximes places possibles a les llars d'infants, preveient un increment de la demanda en les mateixes.
La nova licitació preveu un increment de costos que es fonamenta en diferents factors. Per una banda, va detallar Valero, per l’increment de la previsió d’aules, que podria arribar a set per a cada llar d’infants, amb un màxim de 102 infants per centre. D’altra banda, el cost també s’incrementa pel compliment amb el conveni laboral del sector, així com per l’increment de costos en base a l’IPC.
Anna Valero va destacar la voluntat de l’equip de govern d'oferir “unes llars d'infants de qualitat, entenent l'etapa de zero a tres anys com una peça clau en l'engranatge educatiu i com una base essencial en el desenvolupament dels infants”.
La majoria de formacions de l’oposició no van secundar la proposta de l’equip de govern.
José Maria Paniello, de Ciutadans, va apostar per exigir a la Generalitat que destini els fons adequats al finançament de les llars d’infants i, a parer del seu grup, “no s’ha fet l’esforç adequat”.
Des d’Olesa Oberta-En Comú Podem, el regidor Samuel Rodríguez va criticar que l’equip de govern aposti per què el servei de les llars d’infants continuï externalitzat, ja que creu que el podria oferir directament l’ajuntament assumint el personal actual de les llars. Rodríguez també es va queixar del salari de la plantilla, que segons el regidor està per sota del salari mínim. Finalment, el regidor d’Olesa Oberta va titllar els costos de manteniment inclosos dins la licitació de “desorbitats”.
Jésica Fernández, del PP, també es va mostrar desfavorable a la nova licitació, assegurant que no li sembla lògica “ni la gestió ni la qualitat que tenen” les llars d’infants municipals. També va reclamar la gratuïtat de les escoles bressol.
Per la seva banda, Carlos Fernández, del PSC, va apostar, com havia fet Olesa Oberta, per la municipalització del servei, i va afirmar que “externalitzar serveis amb empreses de l’IBEX-35 no és el camí”.
Sobre la possibilitat de municipalitzar la gestió de les llars d’infants, la regidora d’Educació i Infància, Anna Valero, va recordar que “compten amb força personal” i, donada la complexitat, no hauria de ser el primer servei que es plantegés municipalitzar: “justament per la complexitat de gestió que comporta el fet d'haver de fer substitucions del personal i el públic al qual va orientat, que són els infants més petits que tenim al municipi i aquells que més hem de cuidar”. Valero també va aclarir que els sous del personal són els que marca el conveni del sector.
Finalment, l’expedient de licitació de la concessió de la gestió de les llars d’infants municipals es va aprovar amb els vots favorables de Bloc Olesà, ERC, Junts per Olesa i del regidor no adscrit Jordi Martínez. El PSC s’hi va abstenir i hi van votar en contra PP, Olesa Oberta-En Comú Podem i Ciutadans.
Adjudicació del contracte del servei de neteja dels edificis municipals
El Ple va aprovar dijous l’adjudicació del contracte del servei de neteja dels edificis i dependències municipals a l’empresa Òptima Facility Services per un preu de 4,2 milions d’euros (IVA inclòs) per un termini de quatre anys. Es tracta de la mateixa empresa que tenia adjudicat el contracte fins ara.
El nou contracte manté l’estructura de l’anterior, però inclou millores i ajustos basats en les necessitats actuals dels equipaments i en els convenis laborals vigents que s’han anat implementant en els darrers anys. Durant l’aprovació de la licitació del contracte, al Ple de l’octubre de l’any passat, el regidor d’Espai Públic, Raül Asensio, va recordar que per al nou contracte s’havia fet una revisió a fons dels espais que abasta per assegurar una distribució equilibrada de la càrrega de treball, en funció de les superfícies i de l’ús dels diferents equipaments. Aquest estudi detallat va permetre incorporar nous espais al servei, com l’edifici de l’antic convent de les Paüles, la nova biblioteca o els vestidors de l’atletisme, garantint així que tots els espais públics rebin el nivell adequat de manteniment. En total, el contracte inclou 32 edificis municipals.
Ara, i després de l’aprovació d’una pròrroga, per fi s’adjudica el contracte, que ha de començar l’1 d’abril.
Des dels grups de l’oposició, el regidor d’Olesa Oberta-En comú Podem, Samuel Rodríguez, va anunciar l’abstenció del seu grup en coherència amb el que havien votat en anteriors ocasions sobre aquest assumpte. Rodríguez, malgrat defensar la municipalització del servei, va destacar també que les treballadores del servei de neteja estan “estan a gust amb l’empresa”.
Per la seva banda, Fernando Vicente, portaveu del PSC, va agrair la feina feta per la Regidoria d’Espai Públic i també el fet que la plantilla estigui satisfeta amb l’empresa adjudicatària.
L’adjudicació del contracte de neteja dels edificis municipals es va aprovar amb els vots a favor de Bloc Olesà, ERC, Junts per Olesa, PSC i del regidor no adscrit Jordi Martínez. Olesa Oberta i Ciutadans s’hi van abstenir. La regidora del PP no va emetre vot en trobar-se absent de la sessió en aquell moment.
Continuïtat del contracte de recollida de residus
En previsió d’adjudicar, durant els propers mesos, el nou contracte del servei de recollida d’escombraries i neteja viària, el Ple de l’Ajuntament d’Olesa ha aprovat la continuïtat de l’actual contracte adjudicat a l’empresa Fomento de construccions i contratas Medio Ambiente per un període de sis mesos, a partir del 15 de març. Actualment l’ajuntament es troba immers en la valoració de les ofertes presentades als tres lots del nou contracte. La continuïtat de l’actual es va aprovar al Ple de febrer amb els vots favorables de Bloc Olesà, ERC, Junts per Olesa i el regidor no adscrit Jordi martínez. Ciutadans s’hi va abstenir i PSC, PP i Olesa Oberta-En Comnú Podem hi van votar en contra.
Va ser al mes d’octubre quan el Ple va aprovar el plec de clàusules del nou contracte del servei de recollida d’escombraries i neteja viària. Es tracta del contracte més important que gestiona l’Ajuntament d’Olesa, per import i volum de servei, i ascendeix a més de 30 milions d’euros per un termini de vuit anys. Amb la nova licitació s’aposta per un canvi en el model de gestió de la recollida de residus, basat en contenidors intel·ligents amb xip incorporat que les persones usuàries només podran obrir amb una identificació vinculada al seu domicili.
Aquest contracte es divideix en 3 lots:
LOT 1: Serveis de recollida i transport de residus i neteja viària.
LOT 2: Recollida dels residus voluminosos i el seu transport fins a la deixalleria municipal.
LOT 3: Campanya d’implementació i seguiment del servei. Aquest darrer lot treballarà com implementar la tecnologia, com fer el repartiment d’identificacions, com identificar les particularitats que poden sortir en cada llar, fer l’estudi de generació comerç per comerç o resoldre amb agilitat les incidències que sorgeixin.
Segons va explicar el regidor de Medi Ambient, Ivan Carreira, aquest dijous, l’Ajuntament està actualment valorant les diferents propostes presentades a cada lot del contracte. Per aquesta raó, i donat que aquest “és un servei fonamental i no es pot deixar de donar”, cal aprovar una continuïtat del contracte adjudicat el 2016 amb Fomento de Construcciones i contratas.
Des dels grups de l’oposició, però, no es va veure amb bons ulls la proposta. José Maria Paniello, del PP, es va queixar que “sempre ens posin entre l’espasa i la paret” i va anunciar que, conscient que no podia votar-hi en contra, tampoc ho volia fer a favor.
Samuel Rodríguez, d’Olesa Oberta-En comú Podem, va insistir en què aquest servei el podria oferir l’ajuntament sense externalitzar-lo, a través d’una societat municipal. També es va queixar del fet que s’hagin fet diferents continuïtat del contracte i va posar en dubte que s’adjudiquin els propers mesos. De fet, davant aquest dubte, va reclamar un retorn de part de la taxa d’escombraries que es pagarà el 2025.
Sobre això, el regidor de Medi ambient va assegurar que l’Ajuntament està treballant de valent per aconseguir que el nou contracte pugui començar a caminar, amb totes les novetats previstes, durant els propers mesos. També va aclarir que la pujada de la taxa d’escombraries, feta per acomplir el que marca la llei, no arriba a cobrir el 100% del servei.
Jésica Fernández, del PP, es va mostrar contrària a la continuïtat del contracte actual i també al nou contracte plantejat per l’equip de govern. També va reclamar “més neteja i més desinfecció”.
Carlos Fernández, del PSC, també va coincidir a criticar una nova continuïtat de l’actual contracte, i va apuntar que “la prestació del servei és molt millorable”.
Amb tot, la continuïtat de l’actual contracte es va aprovar al Ple de febrer amb els vots favorables de Bloc Olesà, ERC, Junts per Olesa i el regidor no adscrit Jordi martínez. Ciutadans s’hi va abstenir i PSC, PP i Olesa Oberta-En Comnú Podem hi van votar en contra.
Aprovació de les cartes de serveis 2025-2030
Un altre dels acords destacats del Ple del mes de febrer va ser l’aprovació de les Cartes de Serveis municipals per al període 2025-2030. Es tracta d’un document amb informació d’utilitat per a la ciutadania que recull informació sobre els serveis que ofereix l’Ajuntament i la unitat que els presta, els compromisos adquirits en termes d’eficàcia i qualitat de la prestació i els mecanismes de participació de la ciutadania i de les persones usuàries en la millora de la prestació. En essència, són un instrument per facilitar a la ciutadania el coneixement dels drets i deures que tenen com a usuaris dels serveis i dels estàndards de qualitat que poden exigir.
L’alcalde d’Olesa, Jordi Parent, va recordar que les cartes de serveis que hi havia fins ara vigents es van aprovar el 2020 per al període 2020-2025. Segons Parent, “amb la voluntat de seguir avançant en la informació, la transparència i l'accessibilitat dels serveis que es presta a la ciutadania, presentem la nova carta de serveis amb una mirada inclusiva i d'acord amb els reptes internacionals establerts en els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) sense perdre el que ens caracteritza i el que és important per a les administracions locals, que és la proximitat amb la ciutadania”.
Parent també va remarcar que el document ha estat treballat de manera transversal per tots els departaments i regidories de l’Ajuntament “i són un reflex del que és el treball conjunt tècnico- polític”.
El document està estructurat en base a les tres àrees que formen l'organització de l’Ajuntament (serveis personals, territori i sostenibilitat i serveis centrals) i hi inclou tots els departaments que ofereixen de manera directa una prestació de serveis de la ciutadania.
Les cartes de serveis per al període 2025-2030 es van aprovar amb el vot a favor de Bloc Olesà, ERC, Junts per Olesa, PSC i del regidor no adscrit Jordi Martínez. PP, olesa Oberta-En Comú Podem i Ciutadans s’hi van abstenir.
Durant el Ple ordinari del mes de febrer també es van aprovar, en aquest cas per unanimitat, una modificació de la plantilla de personal municipal 2025, una autorització de comptabilitat a una treballadora municipal i la declaració d’obra d’especial interès municipal per a un immoble del carrer dels Arbres. Finalment també es va aprovar un acord sobre el règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia de l’ajuntament (amb les abstencions de PSC, PP i Ciutadans i el vot favorable de la resta de grups).
En el torn de precs i preguntes, les qüestions plantejades pels grups de l’oposició van girar al voltant de les reclamacions envers la millora del servei del CAP Olesa; la prohibició de crema de restes de poda, i la problemàtica amb l’incivisme d’alguns conductors de patinets elèctrics.
Podeu visualitzar el Ple municipal al canal de YouTube de l'Ajuntament d'Olesa.