Presentació pública del projecte de remodelació de la plaça Doctor Fleming i entorns

La presentació ha anat a càrrec de l'alcalde, Miquel Riera, i l'arquitecte Barto Buson. La idea principal és convertir tota la zona en un espai on la prioritat és per als vianants, amb un vial de circulació única i amb una distribució diferent de les bosses d’aparcament.

Image
Públic assistent a l'Auditori de la Casa de cultura on l'alcalde i regidor d'Urbanisme Miquel riera comença l'acte

L’alcalde i regidor de planejament urbanístic d’Olesa de Montserrat, Miquel Riera, va ser l’encarregat de començar l’acte destacant la importància del projecte perquè "suposarà transformar un espai inacabat i que serveix de façana del municipi, a la vegada que és un espai de benvinguda a través de l’estació dels Ferrocarrils de la Generalitat i un dels portals de la futura Via Blava del Llobregat". Riera ha dit que és una zona "amb greus problemes com per exemple el clavegueram" i que tot i que s’ha intentat solucionar al llarg del temps, un dels entrebancs principals és la ubicació del Cementiri vell i les complicacions per tancar-lo definitivament.

Riera va explicar al públic assistent a l’Auditori de la Casa de Cultura que el projecte de remodelació de tot l’entorn de l’estació, Cementiri vell i carrer Barcelona va començar el 2016, amb el procés de definició de la zona, un procés de participació ciutadana i en paral·lel amb les tasques administratives per aconseguir el tancament definitiu i enderroc del Cementiri vell, previ trasllat de les restes de difunts. Segons Riera, els darrers passos fins arribar a la presentació pública del projecte han estat l'elaboració de l'avantprojecte el 2019 i del projecte constructiu el 2020.

L’arquitecte del despatx RGA, Barto Buson, va explicar que l’objectiu del projecte és transformar tot aquest entorn i "fer-lo més amable per al vianant sense renunciar a la mobilitat de la zona i que es construirà una trama verda plena d'arbres". Pel que fa al Cementiri vell, un cop clausurat "esdevindrà una zona de parc, ja que està qualificat com a zona verda al Pla general d’ordenació de 1993". Buson va explicar que la zona presenta múltiples dificultats que ha calgut sortejar, com la integració de la urbanització a l’altra banda de la via del tren i la transició cap a la zona del riu. Pel que fa a la circulació de vehicles, el projecte planteja un únic vial amb un únic sentit de circulació, de plataforma única i amb un itinerari sinuós per tot l’entorn, que no serà en línia recta. Els espais d’aparcament es distribuiran en petites bosses a l’entorn de la plaça i amb la intenció que serveixin per zones de càrrega i descàrrega, parades d’autobús i taxi. Les grans bosses d’aparcament es distribuiran de forma diferent: 55 a l’alçada de l’estació però a l’altra banda de la via i 75 més a la zona de la nova caserna de la Policia.

El projecte de remodelació reconvertirà el pas subterrani en una zona oberta, amable i un espai de connexió amb el riu Llobregat i permetrà disposar per al veïnat d’aquesta nova bossa d’aparcament i alliberar-la del nou espai urbanitzat que es vol destinar de forma prioritària al vianant. L’arquitecte, a l’hora d’explicar el projecte, ha destacat que té tres eixos principals: la plaça doctor Fleming i l’entorn, la zona del Cementiri vell que es planteja com un parc en el qual es mantindran certs elements per tal de recordar l’espai i de recuperació de la memòria històrica.  A més a més, la construcció del parc servirà per habilitar de forma amable el pas cap a l’altra banda de la via del tren.

Pel que fa a les preguntes del públic, la principal preocupació va ser les places d’aparcament per al veïnat i les persones usuàries del tren. Ara mateix, hi ha tres bosses d’aparcament amb una capacitat de 130 places i amb la nova reordenació, es plantegen unes 150, però distribuïdes a un extrem i a l’altra banda de la via. Sobre aquesta qüestió, tant l’alcalde com l’arquitecte van determinar que les dinàmiques actuals de les ciutats és recuperar espai per a les persones i que això comporta algunes renúncies.

L’alcalde va explicar que el projecte executiu que es licitarà a partir d'ara per tal de posar en marxa les obres deixa fora la zona del Cementiri vell i que, paral·lelament, s’haurà de fer tot el procés per buidar definitivament el cementiri, l’enderroc, les excavacions conjuntament amb el pla de fosses de la Generalitat i la redacció del projecte constructiu que acabarà definint com serà aquesta zona verda.

El projecte de remodelació té un cost de gairebé 2 milions d’euros i que, per fer-lo possible, l’Ajuntament ha suplementat el pressupost de 2021 amb 1,5 milions d’euros per a aquest projecte, gràcies al romanent de tresoreria de 2020. Durant la sessió informativa, l’alcalde també va avançar que per complementar el projecte, la Generalitat ha iniciat el procediment per dur a terme l’execució d’un seguit de millores de la C-55 per reduir la perillositat de la via en la trama que passa per Olesa de Montserrat. 

Últimes notícies

Image
Fotografia d'un dels instants del ple ordinari del mes d'abril de 2025

Fotografia d'un dels instants del ple ordinari del mes d'abril de 2025.

Image
Foto_jornadaPIT_25042025

Participants a la Jornada de Promoció Turística d'Olesa

Image
Foto_clauspany_230425

L'Ajuntament d'Olesa inicia el procés d'elaboració del primer Pla Local d'Habitatge

Image
Foto_misteri_16042025

Una de les 11 imatges que formen els Misteris d'Olesa