L’Ajuntament d’Olesa presenta un estudi sobre la viabilitat d'implementació d'una àrea de promoció econòmica urbana (APEU)

Una zona APEU ha d’ajudar a construir una Olesa més atractiva comercialment, on es promogui l’emprenedoria, el compromís social i la marca comercial de la ciutat. Aquest estudi es presentarà dimarts 28 de març, a les 15 h a l’Auditori de la Casa de Cultura.

Image
Cartell informatiu sessió informativa dels resultats de l'estudi sobre l'Àrea de Promoció Econòmica Urbana d'Olesa de Montserrat

L'Ajuntament d'Olesa de Montserrat ha encarregat un estudi per analitzar la viabilitat d'implementació d'una àrea de promoció econòmica urbana (APEU). Una APEU és una àrea geogràfica on les activitats empresarials i l’administració local es posen d’acord per promoure i dinamitzar la zona a partir d’un pla d’actuació.

L’estudi s’ha realitzat a través de la consultora Focalizza i el seu responsable, Oriol Cesena, defineix un APEU com a “la delimitació d'un espai comercial urbà a qualsevol ciutat o municipi que pretén desenvolupar tota una sèrie de mesures que contribueixin a la millora de la competitivitat d'aquesta zona i molt especialment del seu comerç urbà”. Aquest és un model de gestió de treball on les activitats empresarials i l’administració local es posen d’acord per promoure i dinamitzar la zona a partir d’un pla d’actuació. Cesena afegeix que “els integrants d’aquest espai hi participen amb una quota que aporta al pressupost de l’APEU, permetent treballar d'una manera molt més àmplia, forta i professionalitzada”.

APEU

Pel que fa a les zones susceptibles de formalitzar-se en una APEU, aquesta delimitació s'ha de fer de forma natural sobre quin és el procés de compra d'una persona consumidora. Així, les zones han de tenir un teixit comercial prou atractiu i un mínim voTElum de 50 a 250 comerços. Amb aquest criteri, Focalizza ha identificat dues possibles zones: Pl. Catalunya i la Rambla. L'estudi planteja una pauta i la seva viabilitat, però hauran de ser un col·lectiu de comerços o associació de comerciants qui decidirà el seu traçat i n'impulsarà la implementació final. Un cop plantejada, i en tractar-se d'una col·laboració publico-privada, aquesta proposta s'haurà d'aprovar al Ple Municipal.

Tot i que hi ha una llei de la Generalitat que ho defineix, Cesena estableix uns condicionants a seguir a l’hora d’organitzar una APEU i abans de dur-la a votació per a la seva aprovació: “Prèviament, hi ha d'haver un projecte que defineixi clarament quin és l'àrea delimitada. Després s’ha de tenir un pla d'acció i finalment s‘ha de tenir un pressupost específic. A partir d’aquí, es vota i es crea una comissió i gestora que està formada per tots i cadascun dels comerços, que vetllen perquè tot funcioni bé”.

Les APEU, un model amb recorregut

L'origen d'aquest model ve de l'acrònim anglès BIT, que és Business Improvement District, que es va originar l'any 1980 al Canadà i que progressivament s’ha anat desenvolupant a Anglaterra. La Generalitat de Catalunya va aprovar el desembre del 2020 la llei de les àrees de promoció econòmica urbana, obrint la porta a què qualsevol municipi que vulgui tirar endavant un projecte d'aquestes característiques tingui un marc legal en el qual treballar. Aquest no només descriu l'APEU, sinó també les característiques, les quotes que es poden pagar o com fixar les quotes, els criteris i altres elements. Això garanteix que quan hi ha una associació de comerciants o un col·lectiu de comerços que volen tirar endavant aquest projecte, s’acullin a aquest marc legal.

Aquests projectes es tornen a votar cada 5 anys i Cesena apunta que “dels 2.500 APEUs que hi ha a la resta del món, el 85% han estat renovats pels seus impulsors. Per tant, això ens està dient que hi ha un ampli ventall de bones pràctiques, d'experiències que han funcionat”.

La presentació dels resultats de l'estudi es celebrarà a l'Auditori de la Casa de Cultura d'Olesa de Montserrat a les 15 h del dimarts 28 de març en una sessió informativa oberta al públic.