Olesa de Montserrat commemora el Dia Europeu de la Mediació
El Servei de Mediació d'Olesa ha organitzat una taula rodona que sota el títol "Les diferents mirades de la cultura de la mediació a Olesa" pretén mostrar la feina que es fa al municipi en aquest àmbit. Tindrà lloc el dimecres, 27 de gener, a les 18.00 h, a través del canal de YouTube de l'Ajuntament d'Olesa
La mediació ciutadana és un sistema de gestió de conflictes que permet facilitar la negociació d’interessos confrontats i, alhora, potenciar el desenvolupament de la comunitat. Sovint, el fet d’apostar per la mediació fa possible no haver de recórrer a les vies judicials i, per tant, permet reduir riscos econòmics, emocionals i d’inversió de temps. Precisament avui, 21 de gener, es commemora el Dia Europeu de la Mediació i l'Ajuntament d'Olesa el commemora posant en valor el Servei de Mediació Ciutadana, que és totalment gratuït per a la ciutadania.
Per commemorar aquesta efemèride, el Servei de Mediació d'Olesa, amb la col·laboració del departament de Comunicació, ha organitzat una taula rodona que sota el títol "Les diferents mirades de la cultura de la mediació a Olesa" pretén mostrar la feina que es fa al municipi en aquest àmbit. Tindrà lloc el dimecres, 27 de gener, a les 18.00 h, a través del canal de YouTube de l'Ajuntament d'Olesa i hi participaran la responsable del Servei de Mediació, Marta Mozo, així com representants de diferents col·lectius que juguen un paper important en el foment de la mediació com a via per solucionar conflictes. La presentació de l'acte anirà a càrrec del Regidor de Benestar Social, Jordi Martínez.
A més, durant aquests dies la Biblioteca Santa Oliva d'Olesa tindrà un aparador amb llibres relacionats amb la cultura de la mediació i el diàleg.
El Servei de Mediació Ciutadana d’Olesa és un servei gratuït i que va engegar el 2010 com una aposta municipal per la mediació per tractar conflictes d'àmbits molt diversos: conflictes veïnals (sorolls, neteja, mals entesos, animals, instal·lacions, humitats, etc.), conflictes comunitaris (problemes que involucrin tota l'escala d'un edifici), conflictes de barri o relacionats amb l’espai públic (entre diferents edificis o en relació a espais comuns, bars, locals comercials, etc.), conflictes eductius (escoles, instituts, bullying escolar), conflictes amb/entre joves, conflictes familiars (inter-generacionals, separacions i divorcis, herències, conflictes avis-fills), conflictes d’activitats econòmiques (lloguers, consum), i conflictes associatius (originats en el si d’una associació, o entre vàries entitats, o entre entitats i ciutadans/nes).
La responsable del Servei de Mediació Ciutadana d'Olesa, Marta Mozo, ha explicat que aquesta commemoració ha d'ajudar a recordar que "la mediació és molt més que intervenir en conflictes entre diferents parts, ja que també inclou tot un seguit d'accions formatives, tallers i assessorament, així com reivindicar una societat on les relacions socials es basin en el respecte i la convivència". Per entendre el servei de mediació, Mozo ha destacat que "no actuem com a jutges, no prenem partit per cap persona implicada i no decidim la solució" i ha insistit en posar al centre "totes les parts implicades, que són les coneixen com poden millorar la situació i els compromisos als quals poden arribar".
El Servei de Mediació Ciutadana ha gestionat aquest passat 2020 una vuitantena de casos. Marta Mozo ha avançat que el nombre d'actuacions "s'ha mantingut tot i la situació de pandèmia i els confinaments, si bé és cert que les peticions al servei han estat concentrades abans i després de l'estiu".
A banda de la intervenció en la resolució de conflictes, una de les tasques importants que es realitzen des del Servei de Mediació Ciutadana és la realització de tallers i formacions als centres educatius d'Olesa "i que es basen en la importància de la comunicació assertiva, la gestió de les emocions i el respecte i la convivència", ha explicat Mozo.
Per accedir al Servei de Mediació Ciutadana, cal enviar un correu electrònic a l'adreça mediaciociutadana@olesademontserrat.cat o bé trucar al telèfon 648042911, de dilluns a dijous, de de 9.30 a 12.00 h i de 13.00 a 15.30 h. Normalment el Servei de Mediació s’engega a través d’una de les parts, que s’adreça al servei per exposar el seu cas en la més absoluta confidencialitat. A partir d’aquí s’intenta que l’altra part s’hi presti a la mediació de manera voluntària per iniciar el treball per intentar resoldre el conflicte. Depenent de la dificultat de cada cas, es trigaran més o menys sessions en resoldre el conflicte, ja que el problema s'ha d'abordar de forma individual amb cadascuna de les parts i després de forma conjunta.