19/11/21

Olesa busca voluntariat per fomentar la lectura dels escolars amb el projecte Lecxit

Incrementar l'èxit educatiu dels infants a través de la millora de la comprensió lectora. Aquest és l’objectiu del projecte Lecxit, un programa impulsat per l’Ajuntament d’Olesa i la Fundació Bofill per a nens i nenes de primària de les escoles d’Olesa. Es busquen voluntaris i voluntàries per al projecte.

A Catalunya, un de cada set infants finalitza la primària als 12 anys amb un nivell baix de comprensió lectora. Aquests alumnes corren el risc de patir fracàs escolar. Justament, impulsar l`èxit educatiu dels infants a través de la comprensió lectora és el que treballa el projecte LECXIT (lectura per l'èxit educatiu), que a Olesa organitza el Departament d’Ensenyament de l’Ajuntament en col·laboració amb els centres escolars i la Fundació Bofill.

El projecte es va impulsar el curs 2016-2017 i es reprèn aquest curs, després d'una aturada a causa de la pandèmia. El programa parteix de la premissa que si es millora la competència lectora es progressa en totes les matèries i s’assoleix l’èxit educatiu. Llegir amb fluïdesa i entendre el que un llegeix proporciona un coneixement més ampli de l'entorn i facilita el desenvolupament personal i social de les persones. 

El LECXIT busca voluntaris i voluntàries que puguin fer una tutoria individual d'una hora a la setmana durant tot el curs escolar. Les sessions es fan a la mateixa escola, fora de l’horari lectiu. Qualsevol persona amb ganes de fer-se corresponsable de l'educació d'un infant i de crear amb ell/a un espai de confiança pot ser voluntària. No es necessita cap formació específica, més enllà de saber llegir en català. La persona voluntària contribueix a ajudar-lo a gaudir de la lectura i esdevé, d'alguna manera, un referent lector per a l'infant. Tot això posant en pràctica actituds com l'escolta activa, la cooperació, la paciència o la constància. Només cal dedicar-hi una hora a la setmana, en un dia encara per determinar.

A banda de treballar la lectura de forma lúdica també es busca la implicació de l'entorn dels infants que participen en el programa. En aquestes sessions setmanals es crea un clima de confiança entre voluntari i alumne, en el qual l'infant tria la lectura, explica què ha llegit i acaba amb jocs lingüístics, com ara endevinalles o sopes de lletres. Gràcies a la relació amb la persona voluntària, l'infant relaciona la lectura amb un moment de plaer i diversió, se sent còmode encara que s'equivoqui, dona la seva opinió i experimenta noves formes d'entendre la lectura.

En aquest procés també és clau el compromís i la complicitat de les famílies, per la qual cosa també es programen, de forma trimestral, activitats compartides entre voluntaris, infants i famílies. 

Per part dels centres escolars, els docents són els encarregats de seleccionar els alumnes que hi participen. Cada trimestre es fa el seguiment dels avanços del alumnes, i al final de curs es fa la valoració general.

El programa arrencarà un cop les persones voluntàries hagin fet una formació inicial per aprendre a dinamitzar la lectura entre els infants, saber quines estratègies es poden fer servir per estimular el gust pel llegir i com ajudar a la comprensió lectora o com escollir els llibres que puguin atrapar els infants. La Fundació Bofill facilita la formació i el material i també els fa un acompanyament al llarg del curs.

Les persones interessades a ser voluntaris/es poden adreçar-se al departament d’Ensenyament de l’Ajuntament d’Olesa, al correu xarxainfancia@olesademontserrat.cat o bé trucar al telèfon 93 778 00 50 (ext. 3513).

A Catalunya hi participen en el projecte LECXIT un total de 272 centres educatius, biblioteques i entitats socials amb més de 1.900 voluntaris.