L’Oficina Local d’Habitatge, tot un exemple de suport a persones afectades econòmicament per la Covid-19
Les principals consultes ateses durant l’estat d’alarma han estat de persones a l’atur o incloses en un ERTO, sense ingressos per fer front al pagament del lloguer
Una de les regidories de l’Ajuntament d’Olesa que més ha patit l’excepcionalitat dels darrers mesos ha estat la d’Habitatge. Des de l’esclat de la pandèmia ha estat al peu del canó treballant per pal·liar els efectes de la crisi del coronavirus, ja que l’afectació econòmica ha estat notable en moltes famílies sense recursos que han vist perillar la tinença o accés a l’habitatge.
Les principals consultes ateses per l’Oficina Local d’Habitatge durant el confinament i en els darrers mesos han estat de persones que es van quedar a l’atur o incloses en un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO), sense ingressos per fer front al pagament del lloguer. També es van generar altres vies de resposta canalitzades a partir dels recursos que va posar a disposició l’Estat espanyol, la Generalitat de Catalunya o el mateix Ajuntament d’Olesa.
Una d’aquestes vies van ser les pròrrogues extraordinàries del contracte de lloguer o les moratòries. Una altra via estava relacionada amb els habitatges de gestió municipal o de l’Agència d’Habitatge de Catalunya en què es van gestionar diversos mecanismes de moratòries o, directament, de no cobrament del lloguer. L’Oficina Municipal d’Habitatge, i en col·laboració amb el Servei de Mediació, també va intervenir per intentar fer pactes entre propietaris i llogaters a través de diferents models.
Davant l’excepcionalitat, l’Oficina Local d’Habitatge de l’Ajuntament d’Olesa es va centrar a donar continuïtat als serveis bàsics oferts pel Departament d’Habitatge i establir estratègies de suport als ciutadans en matèria d’habitatge. Entre les principals accions, destaquen:
-Treballar per mantenir l’atenció prestada als ciutadans usuaris de l’OLH.
-Assegurar el condicionament dels habitatges de l'Agència de l’Habitatge de Catalunya (AHC).
-Posar a punt habitatges de propietat municipal per donar allotjament d’urgència en cas de necessitat.
-Contactar amb població major de 65 anys que ha tramitat expedients d’ajut al lloguer amb l’AHC.
-Contactar amb famílies llogateres dels pisos municipals i els pisos gestionats per l’AHC.
-Col·laborar amb el Servei de Mediació per la resolució d’incidències en el pagament del lloguer de l’habitatge durant el transcurs de la crisi sanitària.
Ajuts amb llums i ombres
Una de les mesures més importants gestionada per l'Oficina Local d'Habitatge durant el confinament ha estat la convocatòria d’ajuts al lloguer de persones afectades econòmicament per la Covid-19, a banda de la de nous perceptors, l’habitual de cada any. El departament segueix gestionant les sol·licituds i Maica Ribas, tècnica de l’Oficina Local d’Habitatge, destaca una notícia positiva i una altra de negativa al respecte.
La cara és la línia de la Generalitat, oberta tot l’any, d’ajuts d’urgència especial per deutes de lloguer i d’hipoteca i que ha estat “realment efectiva” per donar suport als primers afectats per la pandèmia. En canvi, per la seva falta d’agilitat en un moment de màxima complexitat, la creu ha estat la gestió de les sol·licituds específiques d’ajuts Covid-19 gestionades per la Generalitat amb pressupost estatal. No va ser fins a finals de juliol que van fer-se públics els primers llistats de requeriments de documentació de les sol·licituds registrades.
Davant els dubtes sobre un funcionament eficient dels ajuts extraordinaris, i amb el vistiplau de la Generalitat, Maica Ribas destaca que van tramitar “ajuts d’urgència especial per deutes de lloguer a moltes persones”. A part dels ajuts d’urgència especial, aquest 2020 l’Oficina Local d’Habitatge ha gestionat aproximadament un volum de 400 sol·licituds. Malauradament, un centenar de persones han hagut de renunciar a l’habitatge.
Cap a l’atenció telemàtica
La majoria de l’atenció de l’Oficina Local d’Habitatge durant el confinament va ser telefònica, amb una allau de trucades que va dificultar la qualitat del servei en un primer moment. Ribas destaca que amb l’esclat de la pandèmia, tot i no tenir massa informació de la Generalitat de Catalunya, “intentàvem ajudar i calmar a les persones a través del telèfon”. Sota un estricte confinament durant la major part de l’estat d’alarma, la principal dificultat a la qual havia de fer front la població era la gestió en línia. En aquest sentit, Ribas alerta que en endavant cal que el ciutadà “s’acostumi a utilitzar als mitjans electrònics per posar-se en contacte amb l’administració pública”.
En clau de futur, l’Oficina Local d’Habitatge de l’Ajuntament d’Olesa centrarà els seus esforços en finalitzar la gestió de tot el gruix d’ajuts al lloguer abans de novembre. Paral·lelament, el departament intentarà obrir una altra línia d’ajuts per a propietaris que tenen habitatges desocupats amb l’objectiu que els cedeixin en lloguer a l’Ajuntament.