L’Ajuntament d’Olesa nega les acusacions de Moviment veïnal de manca de transparència al voltant de la urbanització de Cal Candi

Tots els documents, actes i aprovacions sobre Cal Candi i el nou POUM han estat objecte de debat, aprovació al Ple municipal, exposició i comunicació pública a través dels mitjans habituals.

Image
L’Ajuntament d’Olesa nega les acusacions de Moviment veïnal de manca de transparència al voltant de la urbanització de Cal Candi

 

L’Ajuntament d’Olesa de Montserrat nega rotundament que estigui actuant amb “opacitat i manca de transparència en matèria urbanística i, especialment, al voltant del procés urbanitzador de l’àrea de Cal Candi” tal i com ha manifestat el col·lectiu Moviment veïnal en un comunicat. En el mateix comunicat asseguren que diverses associacions veïnals han presentat una queixa col·lectiva a la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública (GAIP), de la qual de moment l’Ajuntament no té cap notificació oficial.

Respecte les afirmacions que Moviment veïnal fa en l’esmentat comunicat, l’Ajuntament d’Olesa vol aclarir un seguit de qüestions:

Quant a la urbanització de Cal Candi, sobre la qual Moviment veïnal assegura que “l’administració local manté l’opacitat”, l’Ajuntament vol recordar que s’ha explicat públicament en nombroses ocasions com ha anat el procés de desenvolupament d’aquest sector, tant en notes de premsa com en sessions plenàries o sessions informatives públiques com la que es va fer a través del canal de Youtube de l’Ajuntament el 26 de maig de 2020, abans de l’inici de les obres.

En totes aquestes ocasions s’ha recordat que el Pla General d’Ordenació Urbana (PGOU) vigent encara, aprovat el 1993, va ser el que va convertir els terrenys de Cal Candi en urbanitzables, i ja al 2002, l’Ajuntament va aprovar el Pla Parcial presentat per la propietat. El 2006 la propietat va presentar el projecte de reparcel·lació (posada en comú dels terrenys del sector i repartició equitativa d’aquests en funció de la participació de cada propietari), que inicialment va aprovar l’Ajuntament però que després va anul·lar, arran un recurs presentat pel Bloc Olesà, aleshores a l’oposició. Davant això, la propietat va engegar una batalla legal contra l’Ajuntament. Els tribunals, però, van donar el 2009 la raó als propietaris de Cal Candi, que van poder registrar les finques resultants del projecte de reparcel·lació i assegurar els drets adquirits. Al 2011 el Ple de l'Ajuntament va aprovar el projecte constructiu.

Amb uns drets adquirits des d’aleshores per part dels propietaris dels terrenys, l’Ajuntament es va veure amb les mans lligades per aturar el projecte, ja que l’única via que podria aturar-lo, expropiar els 116.000 m2 del sector, hagués tingut un cost d’entre 40 i 80 milions d’euros, i representaria la fallida econòmica del municipi. Per aquesta raó, l’opció que va prendre l’Ajuntament va ser la d’intentar millorar el Pla Parcial amb un conveni amb la propietat que, entre d’altres, aconsegueix la creació d’una gran zona verda central de més de 7.000 m2 que permet conservar la zona boscosa actual. A més, s’elimina l’obligació contemplada al Pla General vigent segons la qual l’Ajuntament havia d’assumir el 25% del cost d’explanació de la futura ronda nord (que representa uns 340.000€). Alhora, el conveni recull la creació d’una comissió tècnica de seguiment que vetllarà per la qualitat de les obres, integrada per tècnics municipals i tècnics de la Junta de Compensació. També preserva sòl públic per a 88 habitatges d’interès social,  19.961 m2 de espais lliures i 13.206 m2 per a equipament públic.

Des de la signatura del conveni ambdues parts estan complint els seus compromisos. D’una banda, el Ple municipal ha aprovat la modificació urbanística per fer possible la zona verda, i de l’altra, la junta ha treballat amb  els tècnics municipals en la definició de les mateixes i d’altres millores en la urbanització de cara a recepcionar-la amb òptimes condicions per al manteniment posterior per part del municipi, i que en cap cas alteren el traçat dels carrers, ni cap paràmetre dels definits a totes les aprovacions successives des de l’any 2002.

Ara bé, la junta de propietaris, en l’exercici dels seus drets, està desenvolupant una promoció privada, i per tant és potestat de la junta fer públiques les actes de les reunions de treball. En cap cas l’Ajuntament les podria fer públiques sense el seu consentiment.

Respecte a les preguntes que formula Moviment veïnal sobre els permisos i estudis per tirar endavant l’obra, l’Ajuntament vol insistir que Cal Candi és una obra privada que ha obtingut totes les llicències i com a tal ha designat una direcció d'obra que assumeix l’obligació de complir amb totes les normatives vigents. Fan referència també als dubtes sobre una “planta de processament de terres” al sector. En aquest cas, cal aclarir que la utilització d’una planta de tractament d’àrids a la mateixa obra respon a criteris de sostenibilitat i mediambientals, ja que permet reciclar tota la runa trobada a l’obra (formigó, asfalt, ceràmiques, ciment...) i estalvia l’impacte en mobilitat  i emissions de centenars de camions entrant i sortint de l’obra.

Quant a l’acusació de manca de transparència amb el nou Pla d’ordenació urbanística municipal (POUM), l’Ajuntament vol remarcar que, des que es va fer l’aprovació inicial a la tardor de 2018, i es van presentar les corresponents al·legacions fruit de l’obligada exposició pública, aquests documents han estat sotmesos a l’escrutini d'una trentena de departaments públics, obtenint l’informe favorable de Medi Ambient de la Generalitat i el vist i plau de la Comissió d’Urbanisme per procedir a la redacció del document complert i tramitar-lo per a l’aprovació provisional. Ara bé, en tractar-se d’un expedient en tràmit, conté informació privilegiada que requereix un alt grau de confidencialitat i no permet la seva difusió fins que estigui acabat el procediment i publicada la documentació definitiva. Serà en el moment d’aprovació provisional pel Ple municipal que contindrà adjunt l’acord d’acceptació o denegació de les al·legacions presentades, atès que el resultat de les mateixes conformaran el document a remetre per a la seva aprovació definitiva per la Comissió d'Urbanisme de Barcelona. Fins aquell moment només es pot donar accés a aquelles resolucions que ja són públiques i estan publicades oficialment.

En el seu comunicat Moviment veïnal també acusa l’Ajuntament de manca de transparència i d’impedir la participació ciutadana. Sobre això, l’Ajuntament vol recordar que tots els documents esmentats, actes i aprovacions, han estat objecte de debat, aprovació al Ple municipal, exposició i comunicació pública a través dels mitjans habituals.

De fet, s’han respost la major part d’instàncies presentades per Moviment veïnal, i es va admetre la seva exposició d’una moció al Ple, tot i que no complien amb els requisits establerts pel Reglament orgànic municipal (ROM). En aquella sessió plenària van quedar contestats molts dels requeriments fets per instància, malgrat que és cert que el departament d’Urbanisme té pendent respondre també per escrit alguna de les qüestions.

D’altra banda, la setmana passada es va celebrar un consell de barris, en el qual van participar moltes de les associacions que diu representar el Moviment veïnal, i cap de les associacions van entrar com a punt del dia cap de les qüestions esmentades en el comunicat.

En definitiva, allò que es denuncia com a opacitat és, en el cas de Cal Candi, l’aplicació dels compromisos dels convenis aprovats, exposats i comunicats de forma pública, i que permeten un major control de l’execució de les obres, més zones verdes i habitatge dotacional, en una clara defensa i millora de l’interès públic. En el cas del POUM, es sol·licita accés a informes que suposarien informació privilegiada i una violació de la confidencialitat exigida a un procés de planejament.