La tasca dinamitzadora del Departament de Participació Ciutadana, clau en la gestió de la crisi sanitària

DECIDIM Olesa ha estat l'espai virtual que ha permès a l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat canalitzar la col·laboració de la població en matèria de voluntariat en una situació extraordinària

Image
La tasca dinamitzadora del Departament de Participació Ciutadana, clau en la gestió de la crisi sanitària

 

El Departament de Participació Ciutadana de l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat ha estat cabdal a l’hora d'articular els canals d'atenció a la ciutadania i a les entitats davant l'impacte de la Covid-19. Sobretot per la gestió del voluntariat que, entre altres tasques, ha cosit mascaretes i ha atés a la gent gran. Els esforços han estat centrats en la posada en marxa del voluntariat, la canalització i seguiment de les necessitats, així com dels oferiments amb la plataforma DECIDIM Olesa.

 Durant l’estat d’alarma, el principal objectiu del Departament de Participació Ciutadana va ser articular els diferents canals d’atenció a la ciutadania i a les entitats. La gran dificultat residia en la imprevisibilitat d’una situació que exigia creativitat i una resposta immediata per organitzar una xarxa que permetés posar en contacte el voluntariat amb la necessitat real. En aquest sentit, la plataforma DECIDIM Olesa va tenir una gran funcionalitat per organitzar el voluntariat.

L'eina va permetre conèixer les persones disposades a fer voluntariat, així com especificar el tipus de tasca a desenvolupar. La gent disposada a ajudar es podia apuntar a diferents tasques com cosir, distribuir o esterilitzar mascaretes o altres d'acompanyament (tant físic com telefònic) a la gent gran. Aquesta gran xarxa de voluntariat es va gestionar amb la col·laboració de Creu Roja del Baix Llobregat Nord i el seu personal voluntari. L'enviament del nou voluntariat a la Creu Roja del Baix Llobregat va ser diari, juntament amb les peticions derivades de Serveis Socials i altres actuacions a realitzar.

Van ser nombroses les accions desenvolupades durant l’estat d’alarma per una borsa de voluntariat extraordinària, creada de la nit al dia. Per sobre de tot, la tècnica de Participació Ciutadana, Montse Muñoz, destaca la relació que es va establir amb els departaments de l’Ajuntament "per adaptar el voluntariat a les principals necessitats". Amb la perspectiva del temps, Muñoz fa una valoració més que positiva "del volum d’accions desenvolupades i de voluntaris assolit", que ha arribat als 300 inscrits a la plataforma. La tècnica de Participació Ciutadana subratlla el compromís absolut per part del voluntariat i el fet que el municipi compti amb "molta gent que respon davant de la urgència".

D’altra banda, també són digne de menció el seguit de tasques d’informació a la ciutadania i als comerços realitzades per necessitats dels diferents departaments. Per això es va comptar amb les figures dels agents cívics, els quals van ser al peu del canó en tot moment i van fer un estricte acompanyament informatiu en relació amb les restriccions i el progressiu retorn de la gent als carrers, així com amb l’obertura dels comerços.

 

DECIDIM Olesa, una eina polivalent

 

Des del Departament de Participació Ciutadana es va repensar la funcionalitat de la plataforma DECIDIM Olesa. Més enllà de la gestió del voluntariat també es va fer servir per gestionar el prop d’un centenar de peticions perquè la Policia Local agraís als nens l’esforç que estaven fent en forma de felicitacions a domicili. A banda del recull de les activitats que les entitats publicaven a les xarxes socials en ple confinament, també es podia consultar l’agenda de concerts en streaming. Tota la informació sistematitzada de les diferents accions ciutadanes i de les entitats a Olesa durant l’estat d’alarma permetrà confeccionar la memòria de la Covid per a l’arxiu.

Respecte a la gestió del voluntariat des de l'esclat de la pandèmia i a través de la plataforma, el Departament de Participació Ciutadana va fer un seguiment diari de les inscripcions, dels perfils i dels oferiments. D'entre les més de 1.000 accions realitzades pel voluntariat del DECIDIM Olesa, a través de l’Ajuntament i de Creu Roja Baix Llobregat, les més desenvolupades van estar relacionades amb les mascaretes (recollir el material, cosir i repartir) i realitzar compres a la població. Les trucades de suport a la gent gran i l'entrega d'aliments van ser altres accions destacades.