Els Serveis Socials, cabdals en la gestió de la crisi sanitària a Olesa de Montserrat

Des de l'esclat de la pandèmia fins el 18 de maig, l'equip d'atenció de Serveis Socials de l'Ajuntament ha fet més de dues mil trucades d'atenció entre l'equip d'acollida i de tractament de família i infància, així com de gent gran, dependència i salut. També s'han repartit en dos mesos 486 lots d'aliments i el servei de Teleassistència ha fet més de 1.400 trucades de seguiment.

Image
Els Serveis Socials, cabdals en la gestió de la crisi sanitària a Olesa de Montserrat

Des de que va esclatar la crisi sanitària pel corionavirus, el departament de Serveis Socials ha treballat per garantir l’atenció social bàsica orientada als perfils de vulnerabilitat, mantenint l’atenció directa en la cobertura de necessitats bàsiques i suport emocional, tant pel que fa a famílies i infància, com a persones d’edat. Amb aquest objectiu es van organitzar dos equips de treball estables que han alternat l'atenció presencial i el teletreball per tal de garantir, davant de qualsevol situació, la continuïtat del servei. Represa l'activitat ordinària prèvia al confinament des del mes de juny, amb l'obertura de les agendes amb els/les educadors/es socials i els/les treballadors/es socials, l'activitat presencial es compagina amb estratègies d'atenció telefònica i telemàtica, segons ha destacat la cap tècnica de Serveis Socials de l'Ajuntament, Margarita Ruiz.

 

El departament de Serveis Socials ha atès i efectuat més de 2.000 trucades de seguiment a persones que ja n'eren usuàries del servei i també per noves sol·licituds, així com de coordinació amb els diferents recursos sanitaris que atenen a la població d'Olesa. A aquests xifres cal sumar l'atenció presencial que, tot i molt limitada i restringida, s'ha anat produint durant tot el confinament, atenent a un total de 256 persones.

 

Les peticions més habituals durant tot l'estat d'alarma han estat, segons ha detallat Margarita Ruiz, la demanda de recursos concrets per fer front a les despeses més ordinàries d’alimentació i també la necessitat de suport a domicili per a persones grans. Tot i que ja des del principi es va percebre un increment en la sol·licitud de determinats ajuts, Ruiz ha destacat, que en les primeres setmanes de l'estat d'alarma, “moltes persones ni tan sols van contactar amb Serveis Socials com a conseqüència de la suspensió de certs processos, com els desnonaments, i la prohibició de fer talls de subministraments durant la vigència de l'estat d'alarma”. Per aquest motiu, passades les setmanes més dures de la pandèmia i del confinament, des de Serveis Socials s'ha notat una proliferació de trucades de persones i famílies que pateixen perquè la seva situació econòmica ha empitjorat i que temen no poder afrontar les despeses bàsiques. Ruiz ha apuntat que, des del departament, preveuen que "les peticions d'ajuts econòmics s'intensificarà després de l'estiu".

 

De fet, durant les primeres setmanes de confinament a Olesa es va produir un creixement de la demanda en la petició d’ajuts per aliments. Davant d’aquesta detecció, el consistori va decidir incrementar el pressupost del departament en 50.000 €, dels quals, 30.000 € van ser per suplementar la dotació dels ajuts a l’alimentació i 20.000 € per al pagament de subministraments bàsics. La dotació inicial d’ajuts socials (alimentació, subministres o activitats d’estius...) era de 172.850, i ara s’hi destinen 222.850€.

 

Del 17 de març al 18 de maig, a Olesa de Montserrat es van repartir un total de 486 lots d'aliments i es van gestionar més de 450 àpats a domicili per a una setzena de persones grans i/o dependents. A més, per fer front a necessitats derivades de la pandèmia de la COVID-19, a partir del 20 d'abril es va posar en marxa un Servei psicològic d'acompanyament al dol que ha realitzat un total de 42 trucades de suport a persones que durant l'estat d'alarma han patit una pèrdua o es sentien molt angoixades per la crisi sanitària.

 

En aquest sentit, la cap tècnica del departament de Serveis Socials, Margarita Ruiz, ha remarcat que un dels objectius durant la crisi sanitària ha estat “donar el suport necessari a tota la població però en especial al col·lectiu de la gent gran, molt vulnerable per la incidència del virus”. Per aquest motiu, en coordinació amb el departament de Participació Ciutadana i Creu Roja, un grup de voluntariat del municipi va dur a terme trucades de seguiment a les persones majors de 75 anys per conèixer de primera mà en quina situació es trobaven i si necessitaven suport per fer compres o qualsevol altre tipus d'atenció. Aquestes trucades van complementar les que ja ha fet Serveis Socials a les persones usuàries de serveis com el SAD (Servei d'Assistència Domiciliària) o els tallers de memòria, així com des del servei de Teleassistència que a Olesa ha fet més de 1.400 trucades de seguiment.

 

El departament de Serveis Socials es troba a l'edifici de Cal Mané del Parc Municipal. Per contactar-hi, cal trucar al 93 778 00 50 (Opció 5) o enviar un correu electrònic a serveissocials@olesademontserrat.cat.