Els busos que connecten l’estació d'FGC d’Olesa amb Esparreguera seran elèctrics

Aquesta actuació forma part de la política de descarbonització de la mobilitat que impulsa el Govern de la Generalitat de Catalunya

Image
Imatge dels nous busos elèctrics davant de l'Estació de fgc

La línia d'autobús que connecta l'estació d'FGC d’Olesa de Montserrat amb Esparreguera (línia M3 TGO) passarà a cobrir-se amb autobusos elèctrics. L'estació olesana serà una de les primeres en les quals s'aplicarà aquesta nova flota, prevista per a la primavera del 2022, i el Govern de la Generalitat té la intenció de fer-ho en totes les connexions d'autobusos que connecten amb les estacions d'FGC del territori.

El Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, a través de la Direcció General de Transports i Mobilitat, i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) han signat els primers acords per a la substitució de l’actual flota d’autobusos d’aportació que connecten amb les estacions d’FGC per altres d’elèctrics. Els acords s’han signat amb les empreses concessionàries d’autobús i suposen l’adquisició de nous vehicles elèctrics. 

A la línia Olesa-Esparreguera se substituiran els dos actuals autobusos dièsel de 12 metres per altres dos d’elèctrics. La demanda d’aquesta línia és de 44.000 viatges/any (dada de 2019) i en el cas d’Olesa, els autobusos estaran dotats de bateria de càrrega lenta nocturna alimentada a les mateixes cotxeres que usa Transports Generals d'Olesa, l'operador. La línia de l’estació d’Olesa que arriba fins a Esparreguera serà una de les primeres on es realitzarà aquesta substitució, preveient que els nous busos estiguin en circulació la primavera de 2022.

Juntament amb la d’Olesa-Esparreguera, l’altra línia que donarà el tret de sortida a la substitució progressiva de l'actual flota per busos elèctrics serà la que va des de l’estació de Sant Joan, a Sant Cugat del Vallès, fins al polígon Can Sant Joan. Aquest pla de descarbonització dels busos d’aportació a les estacions de Ferrocarrils forma part del Compromís d’Acció Climàtica del Govern i de l’Estratègia 10/30 d’FGC, alineats tots dos amb l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

Implantació progressiva

A la resta de línies d’aportació, fins a arribar a les set previstes, s’estan fent proves amb diferents vehicles i fabricants per determinar l’opció tècnicament més viable per a cada recorregut, en funció de les possibilitats que ofereix el mercat i de les perspectives que pot arribar a oferir a curt termini en un sector, el de l’autobús elèctric, en ple desenvolupament.

Les línies que s’estan analitzant són: Bellaterra-Parc de l’Alba; Sant Vicenç dels Horts-Torrelles de Llobregat; Capellades-estació; Piera-urbanitzacions; i Piera-Hostalets de Pierola. El total de les set línies d’aportació d’aquest pla de descarbonització tenen una demanda anual de prop de 700.000 viatges (dada de 2019).

La progressiva substitució de vehicles amb tracció mecànica per vehicles elèctrics s’emmarca en la política del Govern de descarbonitzar la mobilitat com un factor essencial en la lluita contra el canvi climàtic. Així mateix, aquesta substitució també contribueix a una millora de la qualitat de l’aire i a una reducció de la contaminació acústica.