19/04/23

S'inicia la implementació de la xarxa carrils bici d'Olesa

La xarxa connecta els principals punts d’interès a través de dos grans eixos: un de vertical, que va des de la zona esportiva de Les Planes fins a l’estació de FGC; i l’altre d’horitzontal, que travessa tot l’Eixample, des del barri de La Central fins al barri de Sant Bernat, i que permet arribar als camins del riu i de muntanya.

Image
Les actuacions de la xarxa de carril bici han començat per la zona de l'escola Sant Bernat

Aquest dimecres han començat els treballs d’implementació de la xarxa local de carrils bici.  Les actuacions s’han iniciat a la zona que va de la palanca de can Sedó, al polígon de La Flora, fins a l’escola de Sant Bernat. Aquest tram forma part d’un dels dos grans eixos de mobilitat que es crearan al municipi. 

I és que el projecte de xarxa de carrils bici es divideix en dos eixos principals de mobilitat: un eix vertical que va de la zona del riu fins a la muntanya, és a dir, des de la palanca de Can Sedó, al barri de La Flora, passant pel carrer d’Indústria i barri dels Closos, fins arribar al Pavelló Municipal d’Esports, al barri de Les Planes.  L’Alcalde d’Olesa i regidor de Planejament Urbanístic, Miquel Riera, ha ressaltat que “aquest eix també connecta l’estació de tren de Ferrocarrils de la Generalitat, on s’habilitarà un espai segur per deixar les bicicletes. D’aquest tram ja hi ha una part ja feta a la zona de Cal Candi i s’han de completar petits trams des de l’estació de ferrocarrils fins al Parc Municipal”.

Audio file

L’altre gran eix de mobilitat és horitzontal i connecta tot l’Eixample. Va des de la rotonda de l’escola Povill (al barri de La Central) fins al sector del carrer d’Indústria i el barri de Sant Bernat. “Allà es connecta amb l’avinguda de Francesc Macià, passa per davant de l’Institut de Creu de Saba, al barri dels Closos, fins enllaçar amb l’Eixample pels carrers de Colom i de Metge Carrera” ha concretat Riera. 

Audio file

La major part dels recorreguts són compartits amb el vehicle, el carril segregat es troba als carrers més amples a on no té cap repercussió, i en aquells punts a on és indispensable per garantir seguretat del ciclista o usuari de vehicles de mobilitat personal com patinets elèctrics.

Aquesta primera fase es preveu sigui molt ràpida perquè la gran part de les actuacions són treballs de pintura viària, instal·lació de pilones de plàstic i senyalització. També inclou treballs d’obra civil en algunes cruïlles per donar més seguretat al ciclista enfront del vehicle. “Totes aquestes actuacions són inversions de millora urbana, de millora d’itineraris per a vianants amb voreres més amples i accessibles i vies amb més arbrat per tenir ombra; de millora del transport urbà; i de creació de més zones d’aparcaments dissuasius als perímetres de la ciutat, que és l’únic lloc on hi ha gran solars” ha explicat l'Alcalde.

Audio file

En l’elaboració dels criteris per al traçat, s’han tingut en compte quins són els centres d’interès que cal connectar, com ara escoles i instituts, estació i parades de bus, instal·lacions esportives i polígons industrials de la part baixa del municipi. També s’ha analitzat la xarxa amb més trànsit motoritzat i els elements limitadors d’infraestructura que hi ha a Olesa, com ara la C-55, la via del tren, carrers estrets o aparcaments de vehicles.

Un projecte ja proposat al Pla de Mobilitat local

El projecte de la xarxa de carrils bici del municipi és una iniciativa que ja es proposava al Pla de Mobilitat local redactat el 2010, que també recull el nou Pla d’ordenació urbanística municipal i que ha estat molt demandat des de diferents sectors.  L’objectiu és crear alternatives al vehicle privat per treure càrrega de vehicles de la trama urbana, on tenim més de 13 mil cotxes” ha remarcat l’Alcalde d’Olesa.

Aquest projecte porta desenvolupant-se 3 anys. Primer es va fer l’estudi i redacció del projecte, la fase d’anàlisi i, a l’abril de l’any passat, es va fer la presentació pública a la ciutadania on es van detallar els objectius de la xarxa de carrils bici, quins tipus de carrils es podien habilitar i quines eren les propostes. L’Ajuntament ha comptat amb una dotació que s’acosta als 600.000 € provinent de la Diputació de Barcelona.

L’aposta per la bicicleta com a mitjà de transport saludable i sostenible no és només una aposta local, sinó que està clarament marcada en l’àmbit europeu (al Pla director paneuropeu pel foment de la bicicleta), estatal (amb l’estratègia estatal per la bicicleta) i català (amb l’estratègia catalana de la bicicleta 2025).

Consulteu el plànol guia de la Fase 1 i el Projecte de la xarxa de carrils bici d'Olesa als document adjunts.

També podeu veure íntegre l'acte de la presentació púbic de la xarxa local de carrils bici al canal de YouTube de l’Ajuntament d’Olesa.

Documents relacionats