30/05/24

L’Ajuntament i la Generalitat es reuneixen amb el veïnat del Mas de les Aigües i Casablanca per explicar el projecte de millora de la C-55

L’Ajuntament d’Olesa havia reclamat a la Generalitat que expliqués als veïns afectats el projecte per millorar la C-55 entre Olesa i Collbató. El veïnat va mostrar-se preocupat per la construcció d'un tram de les Vies Blaves amb un voladís molt pròxim a les propietats.

Image
Reunió sobre el projecte de remodelació del tram de la C-55 i les vies blaves per sobre del Mas de les Aigües i Casa Blanca

Fotografia de la reunió l'Ajuntament d'Olesa, la Generalitat i els veïns i veïnes del dilluns 27 de maig de 2024.

El 1r tinent d’alcalde i regidor de Planejament i Urbanisme de l’Ajuntament d’Olesa, Marc Serradó, es va reunir aquest dilluns amb el Director de Projectes de la Direcció General d'Infraestructures de Mobilitat del Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, Mario Jimeno, i veïnat del Mas de les Aigües i Casablanca sobre les obres de millora de la C-55 entre Olesa-Collbató. El projecte inclou la construcció d’un tram de les Vies Blaves, un projecte d’itinerari per a vianants i bicicletes aprovat per la Diputació de Barcelona, que no passarà al costat de la llera del riu Llobregat, sinó que es construirà paral·lel a la carretera i, en una part del traçat, quedarà suspès en un voladís.

El recorregut plantejat no agrada als veïns i veïnes de les urbanitzacions afectades, que han manifestat la seva inquietud pel projecte. Les principals preocupacions del veïnat inclouen la dificultat d’accés i aparcament a les seves propietats, així com la contaminació acústica. Per aquest motiu, el veïnat reclama eliminar el carril d'acceleració o buscar una alternativa pel traçat de les Vies Blaves. 

Serradó ha explicat que, tot i que les obres de millora d’aquest tram de la C-55 són imprescindibles per aportar solucions de seguretat a una de les vies amb més accidentalitat, ha reconegut que “construir el voladís i mantenir el carril d’acceleració generen complicacions que cal resoldre”. A més, el regidor de Planejament i Urbanisme ha detallat que el nou traçat “quedarà suspès, pràcticament al límit amb les parcel·les del Mas de les Aigües, i passarà per davant de les parcel·les de Casablanca”.

Audio file

En el cas del Mas de les Aigües, la passarel·la comptarà amb una pantalla opaca per garantir la intimitat, evitar el llançament d’objectes i protegir de la contaminació acústica a les cases adjacents. En aquest sentit, la Generalitat acaba de fer públic un estudi acústic sobre la zona en què es conclou que el soroll que afecta el Mas de les Aigües i Casablanca actualment supera els límits establerts per la normativa. Per aquest motiu, el projecte preveu la reducció de la contaminació acústica als nivells legals després de les obres, tot i que en el cas de Casablanca s'hauran d'instal·lar pantalles acústiques.

Audio file

Pel que fa a prescindir del carril d’acceleració o buscar un traçat alternatiu per aquest tram de les Vies Blaves, el regidor ha destacat que “l’eliminació d’aquest carril tindria un impacte en la fluïdesa de tot el transcurs de la via, però també resoldria els problemes que ara mateix té el projecte de la C-55 i les vies blaves en un tram tan estret”.

Audio file

L'Ajuntament d’Olesa continuarà treballant per assegurar que les obres de millora de la C-55 es duguin a terme amb el màxim consens possible.

Un projecte de millora que es va començar a planificar el 2018

El projecte de millora de la C-55 es va començar a planificar el 2018 amb l’objectiu d’aportar solucions de seguretat a una de les vies amb més volum de trànsit i més sinistralitat. 

Un dels punts més crítics del projecte és el tram Olesa-Collbató. En aquest sentit, s’incorporen carrils de canvi de velocitat i fent possible el canvi de sentit a la intersecció amb la carretera B-113 (carretera de Ca n’Estruc), un cop passat el viaducte sobre el riu. Amb aquesta nova intersecció es podrà suprimir l’actual gir a l’esquerra en sentit Abrera. En general, el projecte també inclou la millora del ferm i dels talussos, així com en l’abalisament, la senyalització i les defenses de la via.