Resum del ple municipal del mes de juliol

El ple va aprovar la modificació de l’ordenança general reguladora de les taxes per prestacions de serveis: eliminació de la taxa per la cessió de material i equipament de senyalització i una reducció en la taxa del servei de recollida d’animals de companyia.

Image
Sessió ple municipal juliol de 2024.

Sessió plenària del mes de juliol de l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat

El ple ordinari del mes de juliol de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat va començar amb la modificació de l’ordenança fiscal número 15 o l’ordenança general reguladora de les taxes per prestacions de serveis. La proposta consistia a derogar l’annex 15.3 de taxa per la cessió de material i equipament de senyalització i el de l’annex 15.4 de taxa per la prestació del servei de recollida d’animals de companyia

Pel que fa a la derogació de l’annex 15.3, l’alcalde i regidor de Mobilitat, Jordi Parent, va justificar la proposta perquè “és una taxa que fa anys no s’utilitza”, ja que el material de senyalització de què es disposa és limitat i en moltes ocasions no es comptaven amb prou unitats per cedir a tothom que ho demanava. Parent va remarcar que és un servei que “es continuarà oferint però sense cap taxa” i que la ciutadania que requereixi reserva d’espai d’estacionament temporal rebrà l’autorització i un document per col·locar a l’espai reservat: 

Audio file

El regidor de Medi Ambient i Sostenibilitat, Ivan Carreira, va ser l’encarregat d’explicar que l’annex 15.4 es derogava i es proposava l’aprovació de l’ordenança fiscal 15.3 amb la taxa per la prestació del servei de recollida d’animals de companyia. Carreira va destacar que el canvi més important era la rebaixa d’aquest servei de 556,40 € a 150 €: 

Audio file

El regidor d’Olesa Oberta ECP, Samuel Rodríguez, va lamentar que la taxa de cessió de material i equipament de senyalització ha estat vigent molts anys i que “no s’oferia a la ciutadania”. Per Rodríguez, “és preocupant que hagi estat vigent aquest annex d’una ordenança que s’incomplia reiteradament”. Sobre el servei de recollida d’animals de companyia, pel regidor d’Olesa Oberta ECP, tot i que va valorar positivament la rebaixa de la taxa, va determinar que el càlcul sobre la dedicació dels treballadors “s’ha sobredimensionat” i va criticar que en moltes ocasions la recollida d’animals perduts i el trasllat a la comissaria de la Policia Local ho fa la ciutadania:

Audio file

Sobre el càlcul d’aquesta taxa, el regidor Ivan Carreira va contestar que animava el regidor Rodríguez a comprovar el temps que s’hi destina en la prestació d’aquest servei per esvair els dubtes sobre l’import establert. 

Des del PSC, el regidor Carlos Fernández va mostrar-se d’acord amb el plantejat per Olesa Oberta ECP sobre la modificació d’aquesta ordenança. Sobre la supressió de la taxa de cessió de material i equipament de senyalització, Fernández va afirmar que “és posar pals a les rodes” a la ciutadania “quan la feina dels que estem aquí és fer més fàcil la vida (a la ciutadania)”. El regidor socialista va proposar adquirir més plafons i material de senyalització per oferir aquest servei i habilitar una fiança per garantir que es torni i en bones condicions:

Audio file

L’alcalde i regidor de Mobilitat, Jordi Parent, va contestar Carlos Fernández que s’estudiaria la possibilitat d’oferir aquest material amb un sistema de fiances, però va remarcar que el més important “és que el servei de reserva d’estacionament temporal s’ofereix i es continuarà oferint” perquè “el més important és el document que s’envia amb l’autorització”:

Audio file

Aquest punt es va aprovar amb els vots a favor de Bloc Olesà-CUP, ERC, Junts per Olesa i el regidor no adscrit Jordi Martínez. El PSC, el Partit Popular i Ciutadans van abstenir-se i Olesa Oberta En Comú Podem hi va votar en contra.

 

La modificació del Reglament municipal regulador de reserves d’estacionament queda sobre la taula 

Un altre dels punts del ple del mes de juliol va ser la proposta de modificació del Reglament municipal de reserves d’estacionament per a titulars de targeta d’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda (PMR), les reserves d’estacionament per a la càrrega de vehicles elèctrics i les reserves temporals a Olesa de Montserrat. També inclou el règim i el procediment sancionador en cadascun dels casos. 

L’alcalde Jordi Parent, com a regidor de Mobilitat i Seguretat Ciutadana, va exposar que el reglament s’ha d’adequar al codi d’accessibilitat de Catalunya que es recull al decret 209/2023 i que modifica les condicions d’ús de les targetes d’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda així com algunes consideracions regulades al reglament municipal en relació amb l’aplicació i l’import de sancions. La modificació del reglament també inclou una actualització de l’import de les sancions, de conformitat amb la Llei 13/2014, d’accessibilitat, i una millor regulació dels usos indeguts. Parent també va destacar que un dels canvis que s’inclou és la reducció del termini per resoldre les sol·licituds de reserves d’estacionament temporals d’estacionament de 20 a 15 dies hàbils:

Audio file

El regidor no adscrit Jordi Martínez va exposar tot un seguit de canvis que demanava que s’incorporessin a la proposta de modificació d’aquest reglament: l’eliminació de l’excepció de poder tenir reserva d’estacionament personalitzada a l’illa de vianants perquè n’hi ha una cinquantena de places d’aparcament o que en l’apartat de requisits d’aquestes places es canviï el redactat i només aparegui que cal acreditar el barem de mobilitat reduïda que atorga el Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya i no es fes referència al grau de discapacitat. El regidor no adscrit també va demanar que s’elimini el requisit dels titulars d’una targeta d’aparcament PMR en la modalitat de targeta per a no conductors/es que vulguin sol·licitar una reserva particular d’estacionament hagin d’estar empadronats al mateix domicili que la persona amb problemes de mobilitat:

Audio file

De fet, Martínez, va demanar si s’havien estudiat les afectacions que provocarien determinats canvis. 

El regidor Samuel Rodríguez, d’Olesa Oberta ECP, va preguntar si s’havien fet les consultes prèvies pertinents abans de presentar la modificació del reglament al Ple municipal.  Sobre la proposta de modificació, Rodríguez va apuntar que l’equip de govern anava més enllà del mínim que estableix la llei en alguns dels seus requisits:

Audio file

El regidor del PSC, Fernando Vicente, va demanar al secretari municipal si les propostes plantejades pel regidor no adscrit Jordi Martínez s’havien de votar i com s’haurien d'incloure, ja que no les tenien per escrit i no apareixien a l’expedient.

El secretari municipal va aclarir que les propostes exposades pel regidor Martínez s’havien plantejat a la comissió informativa i que es van demanar per escrit per incorporar-les a l’acta de la sessió. 

Abans d’explicar el posicionament del PSC a la modificació del reglament, Fernando Vicente va considerar que les propostes del regidor no adscrit s’haurien d’haver passat a tots els grups municipals per poder-les valorar abans del ple. Sobre la proposta de modificació del reglament, Fernando Vicente va destacar que coincidia amb l’exposat pel regidor Martínez i el grup municipal d’Olesa Oberta i que, amb la proposta plantejada, l'equip de govern s'excedia amb els canvis més enllà del que deia la norma i la llei superior. Per tot plegat, des del PSC es va demanar que es tornés a mirar el reglament i “es revisés el redactat”:

Audio file

L’alcalde i regidor de Mobilitat, Jordi Parent, va ser l’encarregat de contestar les diferents qüestions plantejades, afirmant primerament que s'havien seguit tots els procediments de consulta prèvia que recull la normativa i contestant al regidor d'Olesa Oberta ECP. De forma general, sobre les propostes de canvi, Parent va exposar que els reglaments han de servir per regular i “normativitzar una situació de forma general, no les particularitats”. 

Entrant en les diferents situacions exposades, Parent va explicar que la petició de canviar que sigui un senyal de prohibició en les reserves d’estacionament particulars de PMR s’haurà de mantenir perquè és una qüestió normativa. Pel que al redactat en l’apartat de requisits sobre el grau de discapacitat quan s’hauria de posar el barem de mobilitat, Parent va avançar que sí es modificaria. 

Sobre el punt que els conductors/es acompanyants de la persona amb mobilitat reduïda hagin d’estar empadronats si volen  demanar una reserva de plaça d’estacionament permanent, Jordi Parent va justificar que s’havia estudiat aquest punt i que “en aquests casos l’ús és puntual” i recordant que, en aquests casos, poden fer ús de les places de zona blava, zones de càrrega i descàrrega i de qualsevol punt de forma puntual sempre que no s’obstaculitzi la circulació:

Audio file

Parent encara va continuar responent a les diferents qüestions plantejades des de l’oposició. Sobre la petició de passar del 65 al 75% de discapacitat per demanar una plaça de mobilitat reduïda va remarcar que tot i no ser obligatori s’ha decidit afegir-lo al reglament després d’analitzar tècnicament tots els casos amb aquesta casuística:

Audio file

Sobre la reducció dels terminis per les reserves temporals d’estacionament, que es demanen, per exemple, en casos de mudança, Parent va destacar que s’havia establert 15 dies hàbils màxim per garantir que es pot donar dins el termini i en la forma escaient.

Jordi Martínez va criticar que aquest termini “és de 48 h a Collbató i cinc dies hàbils a Esparreguera” i va apel·lar a “fer política i no emparar-se en criteris tècnics”. Parent va contestar Martínez que fer política sense tenir en compte la capacitat tècnica de l’Ajuntament “és fer demagògia”. L’alcalde va apuntar que, tot i el debat, proposava deixar el reglament sobre la taula fins el ple de setembre per acabar de debatre tot el conjunt de modificacions. 

La proposta de deixar el reglament sobre la taula va provocar la queixa d’alguns grups municipals, sobretot del Partit Popular. Jessica Fernández va recordar que durant el ple del mes de desembre va demanar deixar la moció sobre l’eliminació del carril bici i l’ampliació de les voreres i que no se li va permetre perquè ja s’havia dut a terme la part de debat. 

Finalment, la votació es va fer sobre si es deixava o no el reglament sobre la taula. Hi van votar a favor Bloc Olesà CUP, ERC i Junts per Olesa i el regidor no adscrit. EL PSC, Ciutadans i el PP van abstenir-se. 

Traspàs d’un tram de la carretera BV-1201

El regidor de Planejament i Urbanisme, Marc Serradó, va recordar que el passat febrer el ple va aprovar l’acord per sol·licitar a la Diputació de Barcelona el traspàs de la titularitat de la carretera BV-1201 d’Olesa de Montserrat a Martorell (coneguda com la carretera de Les Carpes) entre el punt quilomètric 0,390 i el 0,590, és a dir, els dos-cents metres compresos entre la rotonda de l’Av. Francesc  Macià- Pintor Fortuny i el carrer de Francesc Monné. 

Serradó va explicar que amb l’acceptació d’aquest traspàs de la Diputació de Barcelona, el tram s’inclou en la xarxa de vials urbans i es permetrà donar llicències de guals. El regidor va aprofitar el punt per recordar que en aquests moments s’estan duent a terme treballs de millora a la BV-1201 i que s’està treballant en l’entrada al Cementiri de Can Singla i la cruïlla amb la carretera de Martorell (a l’alçada de l’escola Puigventós). 

La previsió és que en tres setmanes estigui enllestit l’accés al cementiri i, abans de setembre, la resta d’actuacions. Aquestes millores s’executen després que l’Ajuntament d’Olesa hagués demanat a la Diputació de Barcelona, que és la responsable de la via, augmentar la seguretat amb treballs en cunetes, talussos, senyalització vertical i horitzontal,  i reforç del camí de vianants perquè tingui més visibilitat a la nit. 

Sobre les obres, el grup municipal del PSC va preguntar si s’inclouria el pas amb semàfor tan reclamat pel consistori a l’alçada de la residència de Sant Agustí. Serradó va contestar que l’Ajuntament ha demanat a la Diputació de Barcelona que s’aprofiti ara que es fan aquestes obres. Serradó també va aclarir al ple que al ser dos projectes diferents estan a l’espera de la resposta de la Diputació que, en tot cas, va avançar que el pas semafòric s’instal·laria abans d’acabar aquest any.

L’acceptació del traspàs del tram de la carretera BV-1201 PK 0,390 a 0,590 es va aprovar per unanimitat.

Altres punts

El ple va aprovar amb els vots favorables de PSC, Bloc Olesà-CUP, ERC, Junts per Olesa, Olesa Oberta  ECP, Ciutadans i Jordi Martínez el Compte General de 2023. En aquest punt el PP va abstenir-se. 

També es van debatre dues urgències. La primera va consistir a aprovar els dies 10 i 23 de juny com a festes locals d’Olesa de Montserrat per a l’any 2025 i que va comptar el vot favorable de tots els regidors i les regidores de la corporació.

La segona urgència demanava l’aprovació per l’adhesió de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat a l’acord marc de subministraments d’equip d’impressió i de multifunció en les modalitats de compra i arrendament a través de l’Associació Catalana de Municipis (ACM).  El punt va quedar aprovat amb els vots de Bloc Olesà-CUP, ERC, Junts per Olesa, Olesa Oberta i el regidor no adscrit Jordi Martínez. El PSC, Ciutadans i PP es van abstenir. 

Precs i preguntes 

En l’apartat de precs i preguntes dels grups municipals es va preguntar sobre el projecte de la plaça dels Comediants, la neteja viària, el benestar animal, la segregació escolar, entre altres. 

Una de les preguntes del grup municipal del PSC va ser sobre el consum d’aigua a la piscina municipal d’estiu després de les obres de reparació fetes en els darrers mesos. El regidor d’Aigua i Energia, Ferran Cerdeira, va assegurar que el consum d’aigua de 2024 s’ha reduït pràcticament a la meitat respecte a l’any anterior, tenint en compte que, a més, aquesta temporada es permet el reg i el 2023 estava prohibit. Tant el regidor Marc Serradó com Ferran Cerdeira van apuntar que el problema de la piscina municipal d’estiu, pel que fa al consum d’aigua, no està solucionat perquè la qüestió de base és a on i com es va construir la piscina. 

Pel que fa a les preguntes del públic, es va preguntar sobre el Reglament d’ús de la llengua catalana (RULC) d’Olesa de Montserrat i de les comissions de seguiment interdepartamental establertes per garantir que s’acompleix a l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat.

Podeu veure tota la sessió del Ple municipal ordinari del mes de juliol al canal de Youtube de l’Ajuntament d’Olesa