Ciutadania i entitats fan les seves aportacions per a definir el futur sistema de recollida selectiva de residus a Olesa
L'Escorxador acull la primera de les dues sessions obertes a la ciutadania, entitats i comerços per recollir propostes per a la definició del nou servei de gestió de residus. La segona sessió, adreçada a comerç, restauració i mercat es farà dilluns 13 de desembre.
Millorar la recollida selectiva i donar resposta a les necessitats de la ciutadania, comerços i restauració, aquest són alguns dels objectius proposats per al nou servei de gestió de residus del municipi.
Al setembre del 2024 s’acaba l’actual contracte municipal del servei de gestió de residus, un contracte de 8 anys de durada i el de més pressupost de l’Ajuntament, al voltant de 8 milions d'euros. Per la importància d’aquest contracte, l'Ajuntament d'Olesa ja hi treballa en la definició del nou servei de residus amb un grup de treball on estan representants tots els grups municipals, i també ha establert dues sessions participatives amb veïnat, entitats i comerços i restauració per recollir els seus suggeriments i necessitats.
La sessió participativa d’aquest dimecres ha anat adreçada a entitats i ciutadania i hi han participat prop d’una vintena de persones. L'objectiu de la sessió ha estat identificar els punts forts i febles del servei actual de recollida de residus i plantejar solucions per a poder donar resposta als problemes identificats.
El regidor de Medi Ambient de l’Ajuntament, Ivan Carreira, ha explicat que "és una jornada participativa on l'empresa encarregada de fer l'assessoria al grup de treball per definir el nou contracte de gestió de residus també recull les inquietuts ciutadanes. Es fan dos grups de treball: un, adreçat a ciutadania i entitats; i el següent s'adreça a comerços, restauració i mercat, perquè com a grans generadors de residus tenen casuístiques específiques per l'alt volum de vidre o de cartró, per exemple".
Punts forts i punts febles del sistema actual
A la sessió d'aquest dimecres, el principal punt fort detectat ha estat la comoditat del sistema actual en el lliurament dels residus, mentre que entre els principals punts febles destaca el baix volum de recollida selectiva. El percentatge a Catalunya és del 45%, i a Olesa, només el 37%. Justament amb el nou sistema es pretén que millori la separació de residus.
D’altres punts febles detectats a la taula de treball ha estat la presència de brutícia al voltant dels contenidors, la manca de contenidors o la necessitat d'incrementar la recollida, la falta de comunicació i civisme, així com la necessitat d'incrementar la recollida comercial i el seguiment general del servei.
Com a solucions als problemes detectats les persones assistents han plantejat la realització d'accions de comunicació i formació, la millora del seguiment del servei, la millora d'algunes pràctiques del servei actual com la recollida selectiva de les bosses de residus que es troben fora dels contenidors o l'increment de contenidors en alguns punts.
A la sessió també s'ha parlat de la necessitat d'incorporar nous sistemes i serveis de recollida com la millora del servei de voluminosos o la recollida de fracció vegetal. En relació al sistema òptim de recollida, entre les persones assistents no hi ha hagut consens sobre si el sistema de recollida porta a porta és la solució més idònia per a un municipi de les dimensions i característiques d’Olesa.
La sessió, d’una durada aproximada de 1h30, ha estat dinamitzada per la consultoria de projectes socioambientals ENTORNa3 que està realitzant l'estudi tècnic de definició del nou servei. La tècnica responsable, Alícia Grima, ha explicat que "volem copsar la percepció i suggeriments de la ciutadania sobre la recollida selectiva de residus per després nosaltres poder interpretar-lo correctament i incloure-ho a la definició del nou servei, amb l'objectiu de donar resposta a les necessitats actuals amb el nou servei de recollida de residus".
La segona trobada serà, dilluns 13 de desembre, també a les 18.30h a l’Escorxador, i recollirà propostes del mercat, comerços i del sector de la restauració.