25/02/22

Resum del Ple ordinari del mes de febrer

Durant la sessió plenària es va aprovar una modificació de tres ordenances fiscals, el Reglament municipal de les reserves d’estacionament i ocupacions de via pública i el Reglament intern de l’Ajuntament contra les discriminacions i els assetjaments dins de l’àmbit laboral.

Image
Moment de votacions al Ple de febrer

El Ple ordinari del mes de febrer, celebrat dijous al vespre, va començar després de la concentració convocada a la plaça de Fèlix Figueras i Aragay en rebuig al feminicidi comès dissabte a Martorell. Precisament, la concentració, organitzada conjuntament per l’Ajuntament i entitats del municipi, es va fer just abans de la sessió plenària per possibilitar l’assistència i participació de tots els membres del consistori. La regidora de Gènere, Feminismes i LGTBIQ+ de l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat, Ada Agut, va recordar que l’acció era una proposta inclosa dins del protocol de dol per feminicidis aprovat al Consell Comarcal del Baix Llobregat i també per l’Ajuntament d’Olesa.

La regidora va lamentar que s’hagi hagut d’aplicar aquest protocol i va avançar que es faria la lectura d’un manifest conjunt elaborat per Ajial, Ariadna, Col·lectiu Olesa Feminista i el Passeig de l’Art. El manifest començava alertant sobre les xifres de feminicidis: 247 al dia arreu del món, xifra que es tradueix en un assassinat cada cinc minuts, segons dades de l’ONU.  El text destacava que el moviment feminista del Baix Llobregat Nord “està de dol per l’assassinat d’una dona a Martorell” a mans de la seva parella, i reivindicava la necessitat de continuar lluitant contra les violències masclistes “d’una forma solidària i conjunta”. Alhora, exigia que es posés al centre la vida de totes i cadascuna de les dones. Després de la lectura del manifest, es va fer un minut de silenci i es va tocar el Cant dels Ocells.

Ja iniciat el Ple, i arran la invasió bèl·lica a Ucraïna, l’alcalde d’Olesa, Miquel Riera, va mostrar el “rebuig total a qualsevol tipus de violència” i va fer una crida al diàleg.

L’alcalde també va recordar que la sessió plenària es realitzava sense públic (a l’igual que pràcticament tots els plens des que va esclatar la pandèmia) per “mantenir les mateixes mesures de seguretat” i tenint en compte la situació actual de la pandèmia. “Hi ha un ciutadà d’Olesa a l’Hospital de Martorell i, a dia d’avui, continuem tenim a molts treballadors i treballadores de l’Ajuntament confinats amb covid”, va afegir.

Aprovació de la modificació de tres ordenances fiscals

El Ple de l’Ajuntament va aprovar dijous la modificació de tres ordenances fiscals, concretament l’impost sobre l’increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana (conegut com a plusvàlua), la taxa de prestació de serveis d’intervenció administrativa i la taxa d’estacionament de vehicles i aparcament soterrani.

En el cas de la plusvàlua, la regidora d’Hisenda, Lourdes Vallès, va recordar que, arran d’una sentència del Tribunal Constitucional, s’ha fet una reforma parcial de la llei i els ajuntaments han de modificar com fan el càlcul de l’impost. Segons va explicar la regidora, ara hi ha dues opcions per al càlcul de l’impost, uns nous càlculs que si bé perjudiquen la recaptació “i fan difícil poder fer un simulacre per saber exactament quina serà la recaptació real” afavoreixen el ciutadà “perquè s’introdueix una regla de salvaguarda per intentar que no perjudiqui el principi de capacitat econòmica” i s’apliqui només l’increment que hagi tingut realment.

A banda d’això, va afegir Vallès, a l’ordenança es segueixen mantenint les bonificacions existents fins ara, s’apliquen els coeficients màxims establerts a la reforma parcial de la llei, per determinar la base imposable. A més, i com a novetat, es gravaran les plusvàlues generades en menys d’un any, és a dir, les que es produeixen quan entre la data d’adquisició i de transmissió hagi transcorregut menys d’un any “i que, per tant, poden tenir un caràcter més especulatiu”.

Quant a la taxa d’estacionament de vehicles i aparcament soterrani, el que fa l’Ajuntament és actualitzar les tarifes en base a l’IPC (8,2%) i a petició de la concessionària del pàrquing de la Plaça de Catalunya, ja que els preus no s’havien tocat des del 2016.  

En la taxa de prestació de serveis d’intervenció administrativa només s’actualitza el text de l’ordenança.

En aquest punt només hi va intervenir el regidor del PSC, Carlos Fernández, per parlar sobre l’actualització dels preus al pàrquing de la Plaça de Catalunya, ja que la taxa “no es pot dissociar del propi servei”, que considera no està d’acord “amb el preu que paga la ciutadania”.

Finalment, el punt es va aprovar amb els vots a favor del Bloc Olesà, ERC, Ciutadans i Junts per Catalunya. La CUP i el PSC s'hi van abstenir.

Aprovació de factures pendents de pagament

El Ple de l’Ajuntament d’Olesa va aprovar en la sessió ordinària de febrer un reconeixement de factures de 2021 pendents de pagament per valor d’una mica més de 7.000 €, i corresponents als Departaments de Medi Ambient, Recursos Humans i Gestió de l’Espai Públic i Equipaments.

Lourdes Vallès, regidora d’Hisenda, va “són factures que es corresponen amb serveis prestats en exercicis anteriors i necessiten ser aprovades pel Ple per a que siguin comptabilitzades al pressupost actual i que consumeixen crèdit d’aquest any en la partida corresponent”.

El punt es va aprovar amb el vot unànime de tots els grups municipals.

Sancions per infraccions a l’Ordenança municipal de control, protecció i tinença d’animals

També es va aprovar per unanimitat imposar tres sancions per infraccions en l’Ordenança municipal de control, protecció i tinença d’animals, amb unes quanties de 301 €, 2.554,36 € i 1.652,78€.

Segons va detallar el regidor de Medi Ambient i sostenibilitat, Ivan Carreira, es tracta d’infraccions qualificades com a greus i molt greus, i comeses per tres propietaris de gossos considerats potencialment perillosos. Concretament, les denúncies es van fer per portar l’animal sense morrió a la via pública, no tenir assegurança de responsabilitat civil o bé no disposar de la llicència establerta per a la seva tinença.

Des de Ciutadans, el regidor Josep Maria Paniello va demanar més accions de conscienciació envers les persones propietàries de gossos i també que les sancions no fossin “tan elevades” perquè es puguin cobrar.

En aquest sentit, el Ple ja vas modificar en el seu moment l’ordenança per rebaixar la quantia de les sancions. El regidor Ivan Carreira va assegurar que l’Ajuntament ja va campanyes de conscienciació i que, si bé “mai estar de més fer més campanyes”, la ciutadania sap perfectament quines són les seves obligacions.

També des de Ciutadans, la regidora Vanesa Carrasco va demanar que les sancions es destinin directament a accions envers el benestar animal. En aquest sentit, l’alcalde d’Olesa, Miquel Riera, va recordar que el pressupost no permet fer “un transvasament directe de les sancions a una aplicació concreta”, i va afegir que “sí es poden fer estimacions de la recaptació que hi haurà durant un any i tenir-ho present en la preparació del pressupost de l’any següent”. 

Aprovació del Reglament municipal de les reserves d’estacionament i ocupacions de via pública

El Ple va aprovar per unanimitat el Reglament municipal regulador de les reserves d’estacionament, que permet posar ordre en tres àmbits que, fins al moment, no comptaven amb reglamentació específica a Olesa de Montserrat, segons va detallar el regidor de Mobilitat, Jordi Martínez: les reserves per a persones amb mobilitat reduïda (les places reservades amb matrícula concreta), les de càrrega de vehicles elèctrics i les d’estacionament temporal de la via pública (amb excepció de les subjectes a llicència).

El Reglament s’ha elaborat per adaptar les reserves d’estacionament a les necessitats i a la realitat de la mobilitat d’Olesa, ja que amb la regulació es garanteix la màxima funcionalitat i equitat en el seu ús per part de la ciutadania.

Així, correspon a l’Ajuntament la concessió de les targetes d’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda, així com la possibilitat de reservar places d’estacionament per facilitar-ne el desplaçament. Quant a la reserva d’estacionament per a la càrrega de vehicles elèctrics, hi ha diverses zones d’estacionament al municipi però no existia fins ara una normativa específica que en regulés els usos. Per últim, i quant a les reserves temporals de la via pública, es va plantejar la necessitat d’una regulació d’aquest tipus d’aprofitament especial de la via pública per garantir-ne un ús equitatiu.

Aprovació del Reglament intern contra les discriminacions i els assetjaments dins de l’àmbit laboral de l’Ajuntament

El Ple municipal de febrer va aprovar per unanimitat el nou Reglament intern per a la prevenció, la detecció, l’actuació i la resolució de situacions de discriminació i assetjament laboral, psicològic, sexual, per raó de sexe, de l’orientació sexual i/o de la identitat sexual. El Reglament substitueix l’anterior (aprovat el 2016) i es comptar amb el vistiplau unànime de tots els grups municipals.

El Reglament ja s’havia portat a aprovació al darrer Ple, però va quedar damunt de la taula per poder incorporar millor alguns modificacions proposades per alguns grups.

De fet, l’alcalde d’Olesa, Miquel Riera, va agrair “els suggeriments de millora que s’han fet per part dels grups polítics i que s’han treballat des de la Comissió d’Assetjament”, i va recordar que “la introducció d’alguns mecanismes fan que sigui un Reglament més eficient, amb una detecció més àgil i ràpida d’aquests comportaments i de la seva gestió”.

Marc Serradó, de la CUP, va qualificar també d’encert l’haver deixat l’assumpte damunt la taula en l’anterior Ple, ja que “constatem que tot el procediment ha guanyat en garanties, per a les potencials víctimes i en la gradació d’agressions”. Serradó també va destacar que “més enllà de trobar alguns conceptes que s’haurien de continuar treballant, és una eina útil, dinàmica i que s’ha d’anar adaptant amb el temps”.

Jordi Parent, d’ERC, va agrair els canvis introduïts i va felicitar per la feina feta “per a quest bon reglament”, molt similar a un que havia proposat la seva formació.

Fernando Vicente, del PSC, va dir que malgrat que “hi ha parts que es  poden millorar, entenem que és un bon reglament, les modificacions el fan millor i si cal es podrà anar millorant”.

Tots els grups municipals van aprovar la proposta per unanimitat.

Precs i preguntes

En l’apartat de precs i preguntes, les intervencions van fer referència a temes relacionats amb la informació sobre l’evolució de la línia de Molt Alta Tensió (MAT) i de l’adhesió a l’Associació de Municipis i Entitats per l’Energia Pública, el model de zona blava al municipi, l’ampliació de voreres i la demanda d’una futura sessió plenària amb públic.

Respecte la MAT, i a consulta del regidor de la CUP Marc Serradó, l’alcalde va confirmar que tots els ajuntaments van poder presentar al·legacions “en temps i forma” i que amb el suport de Diputació, es va encarregar a una empresa especialitzada un informe detallat sobre el projecte.

Pel que fa a la zona blava, el regidor del PSC Carlos Fernández va voler saber “quin és el model de zona blava que Olesa necessita” i a què atenen els canvis que hi ha hagut als estacionaments en zona blava des que es va signar el darrer contracte.

Sobre això, el regidor de Mobilitat, Jordi Martínez, va recordar que la zona blava té com a objectiu afavorir la mobilitat al centre del municipi, “quelcom demandat pels comerciants”, ja que la rotació de vehicles estacionats afavoreix el fàcil accés als comerços. Segons el regidor, “això no és un invent d’Olesa, sinó que la zona blava està arreu amb aquesta voluntat”.

Quant al nombre de places, Jordi Martínez va assegurar que “malgrat es difongui falsament a les xarxes socials” no és cert que s’estiguin creant nous espais de zona blava. El que s’ha fet és reubicar places que s’han d’eliminar en alguns carrers per diferents raons, perquè així ho exigeix el contracte. Alhora, va dir, “també s’han reubicat per afavorir la rotació de vehicles en altres punts del municipi”.

El regidor va apostar per “un canvi en la mobilitat” per al qual caldrà la complicitat de la ciutadania i una modificació dels d’hàbits a l’hora de circular pel municipi “fent els trajectes curts a peu i així evitant agafar el cotxe”.

L’alcalde d’Olesa, Miquel Riera, per la seva banda, va recordar que la zona blava no només afavoreix el comerç, sinó també la ciutadania “que buscar poder aparcar al centre del poble per poder fer encàrrecs”.

Pel que fa a les preguntes de la ciutadania, van tractar sobre el clavegueram dal barri de Les Planes, L’Escorxador i la manca de zones d’aparcament a alguns barris de la vila. 

D’altra banda, el Ple d’aquest dijous es va veure afectat en alguns moments per una concentració ciutadana que hi va haver davant l’edifici de l’Ajuntament. Les persones concentrades, amb xiulets, van picar en diferents ocasions les finestres del saló de sessions, fet que impedia en alguns moments poder escoltar les intervencions dels regidors i regidores. Finalment, no va caldre fer cap recés de la sessió, que va poder continuar amb normalitat.