29/03/23

L'Ajuntament d'Olesa explica als comerciants la viabilitat d'implantació d'una Àrea de Promoció Econòmica Urbana al municipi

Una quinzena de comerciants i botiguers, entre ells, membres del Mercat Municipal i de l’Associació de Botiguers i Comerciants d’Olesa, van assistir a aquesta primera sessió informativa per conèixer els beneficis d'implantar un APEU al municipi.

Image
Presentació de l'estudi de viabilitat de l'APEU a Olesa

L’Ajuntament d’Olesa, a través de la regidoria de Promoció Econòmica, va organitzar ahir una sessió informativa per explicar als comerciants i botiguers del municipi la viabilitat d’implantació d’una Àrea de Promoció Econòmica Urbana (APEU) al municipi. Una quinzena de comerciants i botiguers, entre ells, membres del Mercat Municipal i de l’Associació de Botiguers i Comerciants d’Olesa, van assistir a aquesta presentació que es va fer a l’Auditori de la Casa de Cultura.

La consultora Focalizza ha realizat un estudi sobre la viabilitat d’aquest projecte, i el seu responsable, Oriol Cesena, va explicar què és un APEU, els antecedents històrics, les seves característiques, les seves funcions i els  beneficis que pot comportar al sector comercial urbà d’Olesa. Mitjançant la creació d’una entitat publico-privada que s’encarrega de la gestió d’aquesta àrea comercial, ambdues parts porten a terme un pla d’acció que té per objectiu la dinamització comercial i econòmica del comerç de la zona. “Una Àrea de Promoció Econòmica Urbana és una zona geogràfica delimitada on el teixit comercial urbà decideix dur a terme un pla d’acció innovador que té per objectiu la dinamització comercial i econòmica de l’àrea. El paper de l’administració local és el de treballar de manera conjunta, per promoure i dinamitzar la zona, aprovant finalment el pla d’acció que es proposi” va explicar Cesena.

El regidor de Promoció Econòmica, Dídac Solà, va explicar que “l’Ajuntament d’Olesa pot tirar endavant l’APEU gràcies a una subvenció que s’ha rebut de la Diputació de Barcelona i que se suma a diferents actuacions que es fan des del Departament de Promoció Econòmica per a potenciar el comerç local com la concessió de subvencions a emprenedors o serveis que s’ofereixen com fer un pla de viabilitat”.

Pel que fa a les zones susceptibles de formalitzar-se en una APEU a Olesa, aquesta delimitació s'ha de fer de forma natural sobre quin és el procés de compra d'una persona consumidora amb un mínim de volum de 50 a 250 comerços. Amb aquest criteri, Focalizza ha identificat dues possibles zones: Pl. Catalunya i la Rambla.

Prèviament, la consultora va fer un estudi amb enquestes amb més d’un centenar de comerços per detectar els punts importants que s’han de millorar. Aquests van ser l’impuls de l’oferta comercial, l’obertura de nous negocis, habilitar aparcament gratuït per als clients, o potenciar el comerç amb campanyes de promoció.

En finalitzar l’explicació, les persones assistents van poder formular les seves consultes i dubtes, molts dels quals giraven entorn d’haver de pagar una quota en un moment complicat pel comerç i també van manifestar la seva preocupació pel tancament i/o traspàs de comerços els darrers anys.

Aquest estudi planteja una pauta i la seva viabilitat, però han de ser els  comerciants qui decideixin el seu traçat i impulsar la seva implementació. Aquesta és una primera sessió informativa per explicar el projecte de l’APEU a comerciants i botiguers que són els principals actors. De tirar endavant la proposta s’hauria de fer un grup motor per definir els punts d’interès al comerç local d’Olesa, la delimitació de la zona que formarà l’APEU (cens de les parcel·les i les activitats econòmiques), el pla d’actuació,  pressupost i estatuts de l’entitat gestora. Un cop plantejada, i en tractar-se d'una col·laboració publico-privada, aquesta proposta s'haurà d'aprovar al Ple Municipal.