20/01/23

Olesa commemora el Dia Europeu de la Mediació

Olesa commemora el Dia Europeu de la Mediació

Image
Commemoració del Dia Europeu de la Mediació.

L'Ajuntament d'Olesa se suma un any més a la commemoració del Dia Europeu de la Mediació. Cada 21 de gener, es commemora l'aniversari de l'aprovació pel Comitè de Ministres del Consell d'Europa de la 1a Recomanació núm. R (98) 1, sobre mediació familiar. Aquesta celebració té com a objectiu fomentar els valors de la mediació (diàleg, respecte, confiança i responsabilitat) que aporten capital social i permeten progressar cap a una societat més madura i cohesionada.

Olesa de Montserrat compta amb un Servei de Mediació disponible per a atendre a tota la ciutadania. Lourdes Riba, la mediadora responsable d'aquest servei a l'Ajuntament d'Olesa, explica que la mediació és un concepte molt ampli, tot i que es pot resumir l'oportunitat que tenim les persones de fer la gestió de conflictes d'una manera dialogada i acordada. La figura de la persona mediadora ha de servir per ajudar a cercar aquest espai de diàleg neutral i promoure una bona entesa entre les parts.

El primer pas a seguir per a una correcta mediació és disposar d'una voluntat de resolució de les dues parts en conflicte. Riba ha ressaltat que les persones tenen la convicció que la resposta a un problema entre dues persones sempre ens ha de vindre des de fora. Moltes vegades, aquesta resolució per part una persona externa al conflicte pot acabar agreujant-lo, ja que la decisió pot ser que no agradi a una o a cap de les parts. La mediadora recomana que la millor opció és trobar les pròpies solucions d'una manera dialogada i acordada. La tolerància vers l'altre, el fet d'autoconeixement i saber reconèixer el problema ha de servir per emprendre'l d'una manera assertiva i treure'n un bon resultat sense caure en l'enfrontament.

Tot i que el Servei de Mediació existeix per ajudar a resoldre els conflictes que poden sorgir entre la ciutadania, cal prendre accions per a la seva prevenció. Assentar una base per a la resolució de conflictes des de la infància ha de permetre haver desenvolupat en l'edat adulta una major empatia vers les altres persones, els problemes que poden patir i, d'aquesta manera, ajudar a solucionar-los. "El binomi guanyar-perdre ens ensenya que si no guanyo, estic perdent. Cal educar en la possibilitat que els dos puguem guanyar, que hi hagi una altra opció en què els dos sortim bé", ha comentat Lourdes Riba.

Un servei gratuït en marxa a Olesa des del 2010

El Servei de Mediació Ciutadana d’Olesa es va engegar el 2010. La tipologia de conflictes que atén el Servei  de Mediació és variada. Es tracten conflictes veïnals (sorolls, neteja, mals entesos, animals, instal·lacions, humitats, etc.), conflictes comunitaris (problemes que involucrin tota l'escala d'un edifici), conflictes de barri o relacionats amb l’espai públic (entre diferents edificis o en relació a espais comuns, bars, locals comercials, etc.), conflictes educatius (escoles, instituts, bullying escolar), conflictes amb/entre joves, conflictes familiars (inter-generacionals, separacions i divorcis, herències, conflictes avis-fills), conflictes d’activitats econòmiques (lloguers, consum), i conflictes associatius (originats en el si d’una associació, o entre vàries entitats, o entre entitats i ciutadans/nes).

civisLes persones interessades a accedir al Servei de Mediació Ciutadana podeu contactar demanant cita prèvia a la recepció de l’Ajuntament o també es pot trucar al 93 778 00 50 (extensió 4020) o bé al telèfon mòbil 648.04.29.11  o al correu electrònic mediaciociutadana@olesademontserrat.cat. L’horari del Servei de Mediació Ciutadana és tot els dimarts i dimecres de 9.30 a 19.30. És un servei gratuït.